mediatortenete.jpg1. Történeti áttekintés  
1.1. A mozgófényképezés felfedezése, fejlõdése
 
A mozgófényképezés felfedezésének története annak az élettani jelenségnek a felismerésén alapul, hogy az emberi szem a recehártyán megõrzi a látványt annak tovatûnte után is, s mozgás szakaszait egységes folyamatként észleli.
Az ókor óta ismert volt az a feltételezés, hogy a mozgás szakaszokból áll.
Az elsõ, aki ezt a feltételezést 1827-ben kísérletileg igazolta, a belga orvos, Joseph Plateau volt. Fénaikisztikópnak elnevezett készüléke (a görög fénáx, ákosz = csalóka és szkopein = vizsgálni szavak összevonásával alkotott kifejezés) egy forgó korongból állt, amelyet fogantyúval tartottak kézben. Peremén nyílásokat vágtak, a korong másik oldalán pedig a különbözõ mozgásszakaszokat ábrázoló rajzok voltak láthatók. Amikor megpörgették a korongot, a szemlélõvel szemben elhelyezett tükörben a különbözõ ábrák egységes egésszé olvadtak össze, a folyamatos mozgás látszatát keltették.
Amikor 1839-ben ismertté vált a fényképezés felfedezésének ténye - Joseph Nicéphore Niépce 1826-os találmánya, amelyet Jacques-Louis-Mandé Daguerre módosított és bocsátott a nyilvánosság elé -, a mozgásábrázolásban - a le(fény)képezés révén - új távlat nyílt. Ettõl kezdve a további kísérletekhez már rendszerint fényképeket használtak fel. Az osztrák tüzértisztnek, Franz von Uchatiusnak 1853-ban sikerült a fénaikisztikóphoz hasonlatos korongra festett képek kivetítése, ezzel a mozgást - elsõ ízben - több ember számára egyszerre érzékletessé tenni.
A fényképezõkészülék és a nyersanyag tökéletlensége azonban még nem tette lehetõvé a mozgás kellõképpen rövid szakaszainak rögzítését. A fotóoptika, illetve a fotokémia tökéletesedésével - a sztereoszkóp fényképezõkészülék, illetve a bróm-ezüst-zselatin szárazlemez felfedezésével, 1856-ban, illetve 1871-ben a skót David Brewsternek, illetve az angol Richard Leach Maddoknak köszönhetõen - a kísérletezésnek ismét újabb szakasza kezdõdött meg.
A mozgófényképezés felfedezéséhez vezetõ, hét évtizedes folyamat fontos állomása a korong alakú forgózár alkalmazása volt, amelyet a francia Pierre-Jules-César Janssen csillagász alkalmazott elõször 1874-ben, amikor egy korong alakú üveglemezre rögzítette a Nap elõtt áthaladó Vénusz folyamatos mozgásának különbözõ szakaszait. A zár nyitotta meg, illetve zárta el - szakaszos mozgásban - az objektíven áthaladó fény elõtt az utat.
A mozgófénykép-felvétel, illetve - vetítés alapelve, hogy a képnek - az expozíció, illetve a kivetítés ideje alatt - a másodperc töredékéig mozdulatlannak kell maradnia az objektív mögött, majd szakaszosan tovább kell haladnia.
1878-ban az Egyesült Államokban letelepedett angol Edward Muybridge fényképész azt a megbízást kapta Leland Stanford milliomostól, hogy bizonyítsa be, hogy a ló mind a négy patája vágta közben a levegõben van. Muybridge elõször 12, majd 24, illetve 30 sztereoszkóp fényképezõkészülék segítségével bebizonyította megrendelõje feltételezését, ezzel az állati -, illetve emberi mozgásfényképezés mások által mindinkább tökéletesített kísérletsorozatát indította el. Az angol fotográfus képtelen volt azonban a különbözõ mozgásszakaszok összegzését megvalósítani, azaz a mozgást egységes folyamatként érzékeltetni. Muybridge felhasználta Horner illetve Simon Stampfer 1833-as felfedezését, a zootrópot (a görög zoon = állat és troposz = körbeforogni szavak összetételébõl alkotott kifejezés) és a sztroboszkópot (a görög sztrobosz = körben forogni és a szkopein = megfigyelni szavak összevonásával alkotott kifejezés). A készülékben a másodperc századrésze alatt készített pillanatfelvételeivel váltotta fel a rajzokat. Így a mozgás tökéletes illúzióját keltõ képeket a forgódob közepén elhelyezett tükör felületén lehetett látni.
A francia Étienne-Jules Marey a Janssen által alkalmazott forgózár tökéletesítésével kialakított fotópuskájával eleinte (1882-ben) Muybridge-éhoz képest csak szerény eredményt ért el, amikor másodpercenként 12 felvételt készített, de a zárszerkezet, az 1888-tól alkalmazott tekercsfilm és a filmet továbbító mechanizmus kifejlesztésével sikerült neki 1890-1892 között elsõ ízben valódi mozgófénykép-felvételeket elõállítania.
Mivel az általa korábban használt, a fényérzékeny réteget hordozó üveglemez törékeny és nehezen kezelhetõ volt, csak korlátozott számú felvételt tett lehetõvé, Marey érdeklõdése a nitro-cellulóz alapú celluloid-szalag, ismert kifejezéssel a tekercsfilm felé fordult, amit már 1855 óta ismertek, és az amerikai Hyatt fivérek 1869-ben elsõ ízben állítottak elõ.
A tekercsfilm tette lehetõvé, hogy - elvileg - korlátlan számú felvételt készíthessenek, s ezzel mind hosszabb és mind bonyolultabb mozgásfolyamatokat megörökítsenek, mint azt Marey is tette.
A filmszalag továbbításában nehézséget, a képek közti távolságban viszont egyenlõtlenséget okozott, hogy a sima görgõk közt mozgó filmszalagot csak a görgõk leszorításával, ill. felengedésével lehetett megállítani, ill. továbbítani. Ezt a nehézséget iktatta ki a perforáció, a filmszalag két szélén elhelyezett lyukak sora, amelybe az utódok által tökéletesített, fogazattal ellátott görgõk belekapaszkodhattak, egyenletes, szakaszos mozgással továbbítva a filmet az objektív mögé, illetve elmozdítva onnan. Az amerikai Blair vállalat 1888-tól látta el Edison laboratóriumát perforált filmmel, míg ki nem szorította a világszerte elterjedt Eastman-Walker perforált tekercsfilm.
A filmszalag folyamatos, szakaszos mozgását, a képkockák közti azonos távolságot William Kennedy Laurie Dicksonnak és Georges Deménynek sikerült megoldani.
Dickson Kinetográf elnevezésû felvevõgépével már 1894 elején mai értelemben vett filmeket forgatott Edison számára, amelyeket az ugyancsak általa felfedezett Kinetoszkóp elnevezésû nézõszekrénybe betekintve élvezhettek az érdeklõdõk.
Demény 1893 októberében szabadalmazta, 1894-ben pedig elkészítette felvevõgépének prototípusát, amelyet felajánlott a Lumiére fivéreknek is, de Léon Gaumont-t kivéve, nem volt érdeklõdõ iránta.
1895. február 18-án a lyoni illetõségû Auguste és Louis Lumiére egy olyan készüléket szabadalmaztatott, amely forradalmasította a mozgófényképezés megteremtésére irányuló kísérleteket. A Kinematográf névre keresztelt készülék (a görög kinéma = mozgás és grafein = írni szavak összevonásával alkotott kifejezés) elõször és utoljára háromféle mûvelet elvégzésére is képes volt: mozgófénykép-felvételeket készíteni, azokat kivetíteni, a negatívról pozitívot másolni.
Az új készüléket 1895. március 22-én mutatták be a nyilvánosság elõtt. A nagyközönség 1895. december 28-án, a párizsi Grand Café alagsorában található Indiai Szalonban ismerkedhetett meg a XIX. század utolsó, jelentõs találmányával. A magyar mozi és filmtörténet elsõ kiemelkedõ eseménye a Lumiére fivéreket képviselõ Eugéne Dupont úr sikeres budapesti "élõ fénykép" bemutatója volt. Lumiére-ék 1896. június 8-án filmfelvételeket készítettek az ezredéves ünnepség díszfelvonulásának néhány eseményérõl is.
A filmezés nagyiparrá az Egyesült Államokban vált, ahol a fejlõdés abban az idõben a leggyorsabb. A Lumière testvérek néhány perces, híradószerû, csak egyetlen gegre épített, filmötletei után Amerikában kezdetben, és még sokáig, filmburleszkek, majd nagyobb igénnyel, még nem egészen a mai értelemben vett játékfilmek születnek. Ezek a filmek még a színházra emlékeztetnek, a film sajátos formanyelve még nem született meg.
Ahhoz, hogy a film valóban filmmé váljon, még "ki kellett találni" valamit. Ezt a "valamit" David Wark Griffith amerikai filmrendezõ találta fel, amikor századunk tízes éveiben az addig mozdulatlan felvevõgépet megmozdította és az egyes jeleneteket különbözõ gépállásban, más és más szemszögbõl, más és más távolságból vette fel. Ez a tett, és az ebbõl eredõ vágástechnika (montázs), vagyis a jeleneteknek a filmnyelv és a rendezõ szándéka szerinti sorba állítása (párhuzamos, ellentétes, asszociációs, intellektuális, stb. montázs) hozta létre a mai értelemben vett filmmûvészetet.
Kezdetben a mozi csak vásári látványosság volt, de hamar a szórakoztatás mellett mûvészetté alakult át. A film rendkívül gyorsan fejlõdött, két évtized alatt kialakult szinte az összes ma is létezõ filmmûfaj: : a kalandfilm, a western, a romantikus szerelmi történet, a vígjáték, a krimi, a történelmi film, a sci-fi (1901-ben készült az elsõ - Méliès alkotása).
A mûvészek is hamar felismerték a filmben rejlõ hihetetlen nagy lehetõségeket, s már akkor megkezdõdött az ún. mûvészfilmek gyártása. E korai korszakban a legöncélúbb, mûvészi önmegvalósítási céllal készült mûvek az avantgardok által meghirdetett ún. film clair (tiszta film) mozgalom alkotásai. Ezekben nincs történet, hanem csak a mozgás ritmusa, a zenére vágott képek dinamikája viszi a filmet (pl.: Gépi balett).
A filmtörténet legnagyobbjai is ekkor alkottak. Eisenstein, Pudovkin, Stroheim és Chaplin mûvei ma is élvezhetõek, érthetõek
1927-ben jelent meg az elsõ hangosfilm, de csak 1929 után aratott végérvényesen gyõzelmet a némafilm felett. A hangosfilmmel együtt szilárdult meg a stúdiórendszer és kezdték el sorozatban ontani a "jobbnál jobb" filmeket. 1930 és 1945 között a hangosfilm egyeduralkodóvá vált. 1906-ban Németországban elõállították az elsõ televíziós vevõkészüléket.
Vladimir Kosma Zworikyn orosz fizikusnak sikerült elõször elektromos eszközökbe televíziós képet továbbítania. 1923-ban, az ekkor már az Egyesült Államokba emigrált Vladimir Kosma Zworiyn megalkotja az elsõ elektronikus képletapogatót, ezzel megteremtve a televízió alapjait.
1925-ben John Baird skót kutató próbálkozott elõször ?lefilmezni? egy babát, akkori kezdetleges kamerájával. Ennek a készüléknek a mûködése három fázisból állt. Az elsõ fázisban a képet átalakítsa elektromos jelekké (ez az adás), elektromágneses hullámok formájában ezek továbbíthatóak (ez az átvitel), majd a harmadik fázisban egy katódcsõ segítségével a képek újra láthatóvá válnak (ez a vétel). A hang és a kép szinkronba hozását is már a húszas évek végére sikerült megvalósítani. Ez a folyamat tulajdonképpen nem változott, csak a mûszaki fejlõdésben láthatóak óriási áttörések.
1969-ben volt az elsõ élõ videó közvetítés a Holdról.
1972-ben elkezdõdtek a kábeles tv-adások.
1973-ban megjelent az elsõ színes, olcsó, hordozható kamera AKAI/MAGNAVOX néven. Kereskedelmi forgalomban is megtalálhatók volta ezek a kamerák s ezzel lehetõség nyílt a házi mûsorkészítésre is.
A világ filmtörténetének megírásával már sokan próbálkoztak, és ehhez természetszerûleg a politikatörténetben érvényes elveket vették át.
Például Sadoul Histoire du cinéma mondial (A film világtörténete) címû mûvének tartalomjegyzékében, több alapgondolat világossá válik. Elsõként az, hogy a szerzõ a politika és a filmmûvészet között szoros kapcsolatot feltételez, így a nemzeti filmgyártások szerint osztja fejezetekre a mûvet, azokon belül pedig az adott ország politikatörténeti jellegzetességei a hangsúlyosak. A VII. fejezet címe például Amerikai fejlõdés 1908-1918, amely megfelel mind az Egyesült Államok fejlõdésérõl, mind pedig az amerikai filmezés terjeszkedésérõl alkotott képnek. A VIII. fejezet címe - Német kinyilatkoztatások, míg a X. fejezet címe a Szovjet robbanás, ami természetesen az orosz forradalom kirobbanására vonatkozik. A XIV. fejezetben (Az amerikai film tizenöt éve, 1930-1945), a XV. fejezetben (A francia lírai realizmus, 1930-1945), és a XVI. fejezetben (Új felvirágzás a Szovjetunióban, 1930-1945) javasolt kronológiai felosztás azt sugallja, hogy a filmgyártás ezekben az országokban a hangosfilm egyeduralkodóvá válása és a háború vége (1945) között homogén volt. Ugyanakkor az egyetemes történelem és a filmtörténet területén bekövetkezett esetleges változások közötti lehetséges összefüggések nincsenek világosan kifejtve. A következõ fejezet 1945-1962-es korszakról szól, de ez is csak arról tanúskodik, hogy képtelenség olyan összefoglaló fogalmat találni, amely a nemzeti filmgyártásokat a háború, illetve Sadoul halála között eltelt években összefoglalóan jellemezhetné.
Érdekes az a nézõpont, amelybõl David Robinson közelíti meg a filmtörténetet a Panorama du cinéma mondial (A világ filmtörténetének panorámája) címû mûvében. Az õ megközelítésében az emberi modell dominál. Az elsõ fejezet címe Örökség (1895 elõtt), az utolsóé Hagyaték (1972 után). A további korszakokat is olyan címek jelölik, amelyek hol a technikára (A felfedezés ­ 1895-1908), hol a szervi változásokra (A metamorfózis ­ 1908-1918), hol pedig a ciklikus ismétlõdésekre (A túlélés ­ 1946-1956, amit Az újjászületés ­ 1956 -1972 követ) utalnak. A német film történetét az egymást követõ rendszerek politikai struktúrája határozta meg, ahogyan a nemzeti cselekvés egyéb területeit is ­ ideológiailag és gazdaságilag egyaránt. A többek között Kracauer által elemzett, 1919 és 1933 közötti weimari filmgyártást (Caligaritól Hitlerig) a Courtade és Cadars által bemutatott, 1933 és 1945 közötti náci film korszaka (Histoire du cinéma nazi) követi, Hitler bukása pedig az új német filmmûvészet elõtt nyit utat, amelynek a "nulla évvel" kezdõdõ történetét Elsaesser (New German Cinema) írja le.

1.2. A magyar filmgyártás története
 
1899-ben a Magyar Tudományos Akadémia támogatásával megalakult az Uránia Magyar Tudományos Egyesület, mely ismeretterjesztõ tevékenységének biztosítására létrehozta az Uránia Magyar Tudományos Színházat az egykori Orczy-féle mulató épületében.
Az Uránia kiemelkedõ szerepet kapott a magyar filmtörténetben, az elsõ ismert magyar mozgókép, A táncz a színház produkciója volt. Megalkotója Zitkovszky Béla (1867- 1930), az egyesület zseniális fényképész-technikusa. A 27 felvételt tartalmazó film Pekár Gyula táncról szóló elõadásának illusztrációjául készült 1901 tavaszán, az Uránia tetõteraszán. Az egyesület vidéki egységei révén az elsõ magyar mozgóképek az ország számos pontján kerültek közönség elé.
Zitkovszky a késõbbiekben számos film alkotója, operatõre volt, munkái azonban A táncz tekercseivel együtt elvesztek. Az elsõ magyar mozgóképrõl csak korabeli riportképek, "werkfotók" maradtak ránk.
A ma is moziként mûködõ Uránia napjainkban még egy magyar filmtörténeti esemény helyszíneként szerepelt.
1905-tõl már egyre nagyobb számban épültek állandó mozik. 1910 körül a fõvárosban 92, az országban 270 állandó mozi mûködött. Ezekben hazai és importált filmek egyaránt szerepeltek. A híradó és ismeretterjesztõ jellegû alkotások mellett a mûsorokban már rövidebb-hosszabb, fõként "humorisztikus" filmek is szerepeltek.
A rendszeres filmgyártás 1912-ben indult meg Magyarországon, egymás után alakultak meg a filmgyártó cégek.
A tízes évek közepén körülbelül 20 magyar filmmûhely mûködött. Jelentõs filmgyártás folyt Kolozsváron is Janovics Jenõ irányításával. Itt készült el 1913-ban a Sárga csikó, az elsõ magyar film, amely igazi világsikert aratott. Százharminchét kópiát adtak el belõle a világon, még Japánban is bemutatták.
Az I. világháború idején megszûnt az amerikai, francia és olasz filmek behozatala, mely a magyar filmgyártás igen gyors fellendüléséhez vezetett. Magyarország 1917-1918-ban közvetlenül Dánia, az Egyesült Államok, Németország, Olaszország után következett a filmgyártó nagyhatalmak sorában. 1918-ban egy év alatt több mint száz magyar játékfilm került a hazai és külföldi nézõk elé. A magyar némafilmgyártás kezdettõl fogva produkált világsztárokat. Rendszeressé vált a híradógyártás és több igényes "kultúrfilm" is készült. Az amatõrfilmezés révén a mozgókép bevonult az otthonokba is.
A filmgyártással párhuzamosan felvirágzott a film-szaksajtó, rendszeressé vált a filmkritika, a némafilm-korszakban 45 filmszaklap mûködött hosszabb-rövidebb ideig.
A Tanácsköztársaság idején a filmipar állami irányítás alá került. A világháborút követõ években hanyatlani kezdett a magyar filmgyártás, mert megnyíltak a négy évig elzárt határok az amerikai, francia, olasz és dán filmek elõtt, és ezek fokozatosan elsorvasztották a magyar filmgyártást. A virágzó filmipar alkalmi üzleti vállalkozásokká hullott szét. Évrõl évre romlott a helyzet, csökkent a produkciók száma, a húszas évek végére szinte leállt a gyártás. A magyar filmszakemberek külföldön, fõleg Ausztriában és Németországban dolgoztak.
A magyar némafilmek 95 %-a elveszett, megsemmisült. Mindössze 23 film maradt fenn vetíthetõ formában.
A magyar filmgyártás húszas évekbeli válsága után a hangosfilm születése és magyarországi elterjedése nyitott új korszakot a magyar filmtörténetben. A filmgyártás fellendítése érdekében a kormány 1930-ban elrendelte, hogy aki legalább 400 méter hosszúságú magyarul beszélõ hangosfilmet állít elõ, az húsz külföldi filmet hozhat forgalomba adómentesen.
A Hunnia Filmgyár 1931 áprilisára vált alkalmassá hangfelvételre, és hamarosan megkezdõdött az elsõ magyar hangosfilm, A kék bálvány forgatása.
Az igazi áttörést, az elsõ nagy közönségsikert a Székely István rendezte Hyppolit, a lakáj (1931) hozta, mely sikere révén a filmkészítõk számára követendõ példává vált.
1932-ben Fejõs Pál mûvészi igényû hangosfilmet forgatott, a Tavaszi záport, mely nagy nemzetközi elismerést aratott, de hazai követõkre nem talált.
1933-tól a modernizált és kibõvített Magyar Film Iroda is bekapcsolódott a hangosfilm-, gyártásba. A magyar film egyre népszerûbb lett, a gyártási kedv fokozódott, évrõl-évre nõtt a produkciók száma: 1933-ban 9, 1938-ban pedig már 33 játékfilm készült.
A következõ nagy sikerek, az 1934-es Lila ákác és a Meseautó hatására végérvényesen a komédia vált a harmincas évek uralkodó filmmûfajává. A filmek sikeres forgalmazását a közönségigény kielégítésén túl még az 1935-ös filmtörvény is segítette, melyben elrendelték, hogy a mozimûsorok tíz százaléka kötelezõen magyar film legyen. Ezt az arányt rövidesen húsz százalékra emelték.
1939-tõl a filmgyártás állami ellenõrzése szigorúbbá vált, minden forgatókönyv az Országos Nemzeti Filmbizottság elé került, és ez döntött a filmek támogatásának mértékérõl.
Az 1939. január 1-tõl mûködõ Filmmûvészeti Kamara a zsidótörvény szellemében fokozatosan kiszorította a filmszakmából a zsidó származásúnak minõsített filmeseket. Ettõl kezdve nem rendezhetett a korszak két meghatározó rendezõegyénisége, Székely István és Gaál Béla, nem jelenhetett meg többé magyar filmen többek között a közönség kedvence, Kabos Gyula. A rendelet hatálya alól csak a forgatókönyvírók tudták kivonni magukat, akik álnéven még a negyvenes években is dolgoztak.
Ugyanakkor az óriási konkurenciát jelentõ amerikai filmek behozatalának megszüntetése, valamint az 1919-ben elvesztett magyarlakta területek visszacsatolása következtében bekövetkezett nagyarányú filmpiac-bõvülés nagyon megerõsítette a magyar filmipart. 1941-ben a Hunnia megvásárolta és modernizálta, majd a hangosfilmgyártás szolgálatába állította a régi Star Filmgyár mûtermeit. Évrõl évre tovább nõtt a produkciók száma: 1939-ben 25, 1940-ben 38, 1941-ben 40, 1942-ben 48, 1943-ban 53 játékfilm készült. A magyar filmek a megnövekedett belföldi piac mellett eljutottak a Balkánra és Olaszországba.
A Halálos tavasz c. film 1939-es sikere után megszûnt a komédia egyeduralma, a melodráma a vígjátékkal egyenrangú helyre kerül a magyar filmkultúrában.
A negyvenes évek legkiemelkedõbb mûvészi teljesítménye Szõts István: Emberek a havason c. filmje díjat nyert a velencei biennálén.
Az 1944-es háborús események hatására a produkciók száma visszaesett, az év elején még dolgoztak, de az év második felében teljesen leállt a gyártás.
1945. január 30-án Budapesten még folytak a harcok, amikor megjelent a székesfõváros polgármesterének rendelete, amelyben felhívást intézett a Magyar Mûvészek Szabad Szervezetének Filmosztályához, hogy szervezze meg a filmgyártás megindítását. Újabb, még ugyanebben az évben kiadott rendelete már intézkedett a gyártás megkezdésérõl a Hunnia Filmgyár Rt. tulajdonában lévõ, újjáépített, Gyarmat utcai mûteremben.
1945. októberében - Európában elsõként - már filmet forgattak a Hunniában, Bródy Sándor A tanítónõ címû mûvébõl, Keleti Márton rendezésében. Ez volt a "demokratikus magyar filmgyártás" elsõ játékfilmje.
A háború sok mindent megváltoztatott a magyar társadalom életében, de a film-gyártás szervezete, rendszere rövid ideig még érintetlenül maradt. A tõke hiánya mellett nyersanyaghiány is nehezítette a helyzetet. A forgalmazás rendszere szét-zilálódott, a mozihálózat a háború elõtti mozipark felére zsugorodott. Történt ugyan kísérlet koprodukciós filmgyártásra, az állam is támogatást ígért, de egyik forma sem járt sikerrel. Így mindössze három játékfilm készülhetett magántõkébõl 1946 végéig. Mivel a folyamatos magyar filmgyártás megteremtése mindinkább politikai kérdéssé vált, a koalíciós pártok (a Magyar Kommunista Párt, a Szociáldemokrata Párt, a Független Kisgazdapárt és a Nemzeti Parasztpárt) filmvállalatokat alapítottak. 1947-1948-ban mindegyikük gyártott egy-egy játékfilmet. A MAFIRT tõkebefektetésével készült Valahol Európában világsikert aratott, az Orient Filmipari Rt. filmje, a Beszterce ostroma. A független filmgyártó és rendezõ, Szõts István Ének a búzamezõkrõl címû munkája fennakadt a cenzúra hálóján.
1948. augusztusában - a filmgyártás államosításával - új szervezeti rendben, új elvek szellemében, a politika "vigyázó szeme" láttára csak olyan játékfilmek készültek már, amelyek megfeleltek az "új idõk új szellemének".
1949. július 11-én megalakult a Népmûvelési Minisztérium, élén Révai József állt. Az õ felügyelete alá került a filmgyártás, és ettõl kezdve 1953 júniusáig, egy személyben õ döntött minden kérdésrõl. Irányítása alatt új filmirányzat alakult ki, amelyet a sematikus filmnek neveztek.
Az államosított magyar filmgyártás elsõ alkotása, a Talpalatnyi föld (1948, Bán Frigyes) még nemzetközi sikert aratott, de a nyomában születõ filmek mind elszür-kültek, sematikussá váltak.
A fordulatot a filmgyártásban is 1953 júniusa, a Nagy Imre-kormány megalakulása hozza. Révai Józsefet Darvas József váltja fel a Népmûvelési Minisztérium élén. A közönség megismerkedik az olasz neorealista filmek közül néhánnyal, ezek hatása a magyar filmgyártás megújulásához, a magyar filmmûvészet megszületéséhez vezet. A munka és a termelés "problémái" helyett a magánember erkölcsi konflik-tusa, súlyos morális válsága kerül az érdeklõdés középpontjába.
1954 után a magyar film a nemzetközi érdeklõdés középpontjába kerül
Az 56-os megtorlás után érezhetõen háttérbe szorul a magyar film frissen kialakult társadalomkritikai irányzata. Sok színvonalas irodalmi adaptáció készül, melynek témája a két háború közti idõszak.
1957-tõl a játékfilmek a Hunnia Filmstúdióban és a Budapest Filmstúdióban ké-szülnek. 1958-ban indul az elsõ filmes szaklap, a Filmvilág, 1957-ben megalakul a Magyar Filmtudományi Intézet, és 1960-ban megjelenik folyóirata: a Filmkultúra. Elkezd szervezõdni a filmklub-mozgalom.
A korszakváltást a Balázs Béla Stúdió megalakulása jelenti (1959).
A magyar film a hatvanas évek elsõ felében éli virágkorát, és ekkor válnak világ-szerte ismertté a magyar színészek, mint pl.: Latinovits Zoltán, Ruttkai Éva, Garas Dezsõ, Darvas Iván, Domján Edit, Törõcsik Mari, Sinkovits Imre, Kozák András, Madaras József...
A hetvenes években olyan pregnáns áramlatok alakulnak ki, melyek a nyolcvanas években is folytatódnak.
Szabó István és Koltai Lajos a Klaus Mann regényébõl készült Mephistóban kivé-teles szakmai mûgonddal ötvözi a közönség igényeit, a nagyepikai szerkesztés-módot és alkotói mondanivalóját: a biztonságérzetében fenyegetett, elismerésért és autonómiáért küzdõ huszadik századi mûvész lélektani problémáit. A magyar film számára mindez együtt hozza meg az elsõ Oscart 1982-ben.
Még 1969-ben, a Balázs Béla Stúdióhoz tartozó fiatal rendezõk, operatõrök, írók felhívást intéznek a szakmához, "szociológiai filmcsoport" létrehozására. A mozgó-kép enciklopédikus lehetõségeit kutatja.
A Balázs Béla Stúdió tagjai napjainkban is kísérleteznek a narrációs formák kuta-tásával
A nyolcvanas években az "új-érzékenység" a magyar filmekben is megjelenik.
Napjainkban a hazai filmgyártás a Magyar Mozgókép Alapítvány és más szponzo-rok támogatásával mûködik.
1994-ben 20 magyar játékfilm készült.
 

Ellenõrzõ kérdések:
 

1. Vezesse végig a mozgóképkészítés felfedezését!

2. Hogyan fejõdött a mozgókép a világban?

3. Magyarországon hogyan fejlõdött a filmgyártás
 
 
 
 

2. Videofelvételek készítése
 
2.1. A videó kamera
 
2.1.1A videokamerák felépítése
 
Az általunk használt videokamerák felépítése kis különbségekkel azonosnak mondhatók. Ha alaposan megismerkednünk egy típussal, utána általában a többivel is jól elboldogulunk. Ehhez azonban meg kell tanulnunk a kezelõszervek elhelyezkedését, funkciójuk jelentését és azok alkalmazását. Most a Panasonic NV-M9000EN kamera kezelõszervein keresztül mutatjuk be a ezeket.

Fõ részek:
optika - fix vagy vario (zoom) (9, 10, 11, 12)
képbontó - CCD
keresõ (3, 13, 14, 15)
elektronika (1, 2, 5, 6, 7, 8, 22, 23, 24, 25, 26, 32-46, 48-53)
videomagnó (17, 19, 20, 27, 29, 47, 54-63)
tápegység (28, 30)

Tartozékok:
akkumlátor, akkumulátortöltõ tápegység (18)
hordtáska, hordszíj (16, 21)
kábelek
kiegészítõ mikrofon, lámpa (4)
állvány (31)

A kamera részei és kezelõszervei:
Sztereo mikrofon.
Fehér egyensúly szenzor - a mindenkori színhõmérséklethez beállítja a fehér alapszínt.
Felvételt jelzõ lámpa - ha a kamerába épített videomagnó felvételt készít, ez a lámpa jelzi a mûködését. Kikapcsolható.
Tartozékok (külsõ mikrofon, lámpa), hordozó papucs - egyes típusokon a lámpa automatikusan bekapcsol, ha nem elég a fény a megfelelõ felvétel elkészítéséhez.
Fõkapcsoló.
S-VHS/VHS felvételi rendszer kapcsoló - ha SVHS állásban van, akkor automatikusan SVHS felvételt készít, ha ilyen típusú kazetta van benne, ha nem, akkor normál VHS felvételt készít.
Kamera-Video Tape Recorder átkapcsoló - a kamerával készített videofelvételek visszajátszhatók, ha a kapcsoló a VTR állásban van, ha Kamera állásban található, akkor az optikán keresztül videofelvételt készít.
Beépített hangszóró -, felvétel közben azonnal visszahallgatható a mikrofonba jutó hang.
Zoom gombok - az optika látószöge állítható általa (nagylátószögû és tele között).
Lencsevédõ sapka - védi az optikát a sérülésektõl és a szennyezõdésektõl. Általában fehér felület található benne, ami a fehéregyensúly beállítását segíti.
Ellenzõ - a lencse elõtt található, az ellen- és oldalfénytõl védi a lencsét, ezáltal kevesebb zavaró fényjelenség alakul ki az optikában.
Fókusz (élességállító) gyûrû.
Keresõ - ebben láthatjuk, mit vesz fel a kamera, és láthatjuk az összes fontos információt, ami a felvételkészítéshez szükséges.
Szemlencse korrektor - szemünkhöz igazíthatjuk az élességet. Szemüvegben nem, vagy nagyon nehezen tudunk a keresõvel dolgozni, ezért ezt használjuk a szem tulajdonságainak korrigálására.
Szemellenzõ - a keresõbe jutó zavaró fényt tartja távol.
Vállszíj hordozó fülek.
Kazetta-ajtó nyitó billentyû.
Akkumlátor eltávolító gomb.
Videokazettta-tartó ajtaja.
Start/stop gomb - ezzel indíthatjuk és állíthatjuk meg a felvételt.
Ebbe a szíjba fûzhetjük be a jobb kezünket, ha vállra vesszük a kamerát.
Távvezérlõ csatlakozó.
Edit csatlakozó - ha a kamera és egy másik videomagnó segítségével videofelvételt editálunk, akkor errõl indíthatjuk és állíthatjuk meg a lejátszást.
S-Video kimenet.
Hangszóró ki/be kapcsoló.
Audio-mód választó - a hang felvételi minõségét állíthatjuk vele.
Video kimenet.
Egyenáram kimenet - olyan berendezésekhez használhatjuk, ami külsõ tápfeszültséget igényel, pl. lámpa.
Audio kimenet.
Egyenáram (tápfeszültség) bemenet.
Állványtalp helye.
Karaktergenerátor (feliratozó) csatlakozója.
Mikrofon üzemmód választó - széles/tele/zoom üzemmód (a mikrofon irányítottságát lehet állítani vele).
Külsõ mikrofon csatlakozó.
Kevés fény kapcsoló - nem megfelelõ fényviszonyok között a kamera elektronikusan felerõsíti a kép elektromos jelét. (Ilyenkor nemcsak a hasznos jelet erõsíti, hanem a zajt is!).
Fókusz üzemmód választó - megnyomásával manuális üzemmódban mintegy 10 mp-re bekapcsol az automatikus élességállítás.
Fehéregyensúly beállítás - ezzel a funkcióval érhetjük el, hogy különbözõ fényviszonyok között készült felvételek (természetes világítás, mesterséges fény) színei helyesek legyenek.
Blende (írisz) nyitás/zárás és shutter funkciók - elõfordul, hogy az automatikus fényerõszabályzás nem felel meg a felvételt készítõ személynek és kézi beállításra van szükség. A gombok másik funkciója, hogy állítható a képalkotó elem (CCD) kiolvasási frekvenciája. Ez azt jelenti, hogy 1 mp alatt hányszor olvassa ki az elektronika a képet a CCD-bõl. Tág határok között állítható (1/50-tõl 1/4000-1/8000-ig). Akkor alkalmazhatjuk, ha nagyon gyors mozgást akarunk megörökíteni és törekszünk a maximális képélességre (pl. autóverseny).
Átkapcsoló a blende és a shutter funkciók között.
Auto/kézi/portré üzemmód választó. - Auto módban a kamera automatikusan a kép közepén lévõ tárgyra állít élességet.
41-46., 51. Elektronikus trükköket lehet a felvételbe beilleszteni.
Kamera keresés funkció - megnyomva a kamerába épített videomagnó megmutatja a felvett utolsó néhány másodpercet.
Fade gomb - használva  néhány másodperc alatt a kép elfeketedik és a hang elhalkul. Elengedve feketébõl a kamera által látott kép megjelenik a keresõben.
OSD gomb - segítségével ki és bekapcsolhatjuk a keresõben a kamera mûködésére vonatkozó információk megjelenítését.
Dátum/idõ gomb - a felvételen megjeleníthetjük az aktuális idõt és a dátumot.

 http://indy.poliod.hu/program/video/Image1.gif

 http://indy.poliod.hu/program/video/Image2.gif
 
 http://indy.poliod.hu/program/video/Image3.gif
 
 http://indy.poliod.hu/program/video/Image4.gif

 

 
2.1.2A videokamerák kezelése
 
Kamerák beállítása:
A kamera összeszerelése, kábelezése és áramellátása majd bekapcsolása után az elsõ legfontosabb feladat a fehér egyensúly beállítása. Ez történhet automatikusan vagy kézi szabályozással. Automatikus beállításkor a kamera elé egy fehér felületet kell helyezni, és közben be kell kapcsolni a White blance kapcsolót. Kézi beállításhoz oszcilloszkóp használata szükséges.
Elõfordulhat, hogy valami miatt megváltoznak a fényviszonyok, így a színhõmérséklet is, ilyenkor meg kell ismételni a beállítást. A következõ fontos lépés a képélesség beállítás. Ma már a legtöbb kamerán ez automatikusan mûködik

Kamera használata:
A REC gomb megnyomásával elkezdõdik a felvétel. Felvétel során ügyelni kell a megfelelõ mennyiségû fényre és a rögzíteni kívánt kép elhelyezkedésére, melyek a rögzített videoanyag esztétikáját növelik. A jobb képkivágás érdekében használható a zoom funkció, mellyel jól kiemelhetõ a kívánt képrészlet. A kamerához tartozó állvány segítséget nyújt abban, hogy a kép folyamatos legyen. A felvétel befejezéséhez a REC gomb újbóli megnyomása szükséges.
 
2.2. Forgatókönyv írása
 
2.2.1. A videó tervezet (szinopszis)
 
A vázlat általában egy-két oldalas leírás, amelyben a felvételkészítõ vázolja a felvételt. Utal a képi megoldásokra, különbözõ adatokra és arra, hogy a kép és a hanghatásokat milyen formában kell kidolgozni.
Jellemzõi:
tartalmazza a témát,
világosan látható a koncepció,
megtalálható benne a megvalósításhoz szükséges minden adat,
utal a felvétel típusára és idejére,
utal a kivitelezés technikai jellemzõire.

2.2.2 .A forgatókönyv
 
A forgatókönyvnek két fajtája van:
 a.) irodalmi forgatókönyv
 b.) technikai forgatókönyv
a) Irodalmi forgatókönyv
Az irodalmi forgatókönyv részletes leírást ad mind a kép, mind a hang vonatkozásában, de még nem a technikai kivitelezés szintjén. A forgatókönyv bal oldala tartalmazza a képrészre vonatkozó leírásokat, a jobb oldal pedig a felvétel szövegét és a hanghatásokat. Vannak olyan esetek, amikor a forgatókönyv nem tartalmazhatja a felvétel teljes anyagát, mint például a pedagógusképzésben alkalmazott tanítási órák anyagát tartalmazó felvételek, vagy a riport jellegû felvételek esetében. A teljes szöveg leírása helyett elegendõ a fõ kérdéscsoport vagy gondolatmenet rögzítése.
A forgatókönyvnek a következõket kell tartalmaznia:
Formailag:
féltükörben a képi mondanivalót (bal oldalon),
féltükörben a felvételre kerülõ szöveget, zenei betétek leírását és egyéb hanghatások megjelölését (jobb oldalon).
 

Kép

 Szöveg, zene, hanghatások 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A forgatókönyv képi anyaga tartalmazza:
-  a felvétel címét, alcímét,
-  az inzerteket, azok pontos helyét (szöveges felirat, könyv, ábra, dia stb.),
-  a képi megoldások leírását (képkompozíciók, plánok stb.),
-  a felvételre kerülõ  ábrák, rajzok vázlatait.
A forgatókönyv szöveges része tartalmazza:
-  a felvételre kerülõ pontos szöveget,
-  a betétek kezdetének és végének meghatározott helyét,
-  a zenei betétek pontos címét, terjedelmét, kezdetének és végének pontos meghatározott helyét,
-  egyéb hanghatások pontos leírását.

b) Technikai forgatókönyv
Technikai forgatókönyvet bonyolultabb, több kamerás felvételek esetében készítünk. Minden esetben a felvétel rendezõje írja.
A technikai forgatókönyvnek a következõket kell tartalmaznia:
-  a megtervezett díszlet, ill. díszletek alaprajzait,
-  a felvételben résztvevõ kamerák számát, helyét,
-  sorszámozott beállításokat, szereplõmozgásban, dialógusban történõ vágások pontos helyét,
-  a beállításokban használt trükktechnika fajtáit,
-  az egyes beállításokat, képsíkokat, kompozíciókat,
-  a film, vagy más betétek darabszámát, terjedelmét, a betét kezdetének és végének pontos meghatározott helyét,
-  az egyes jelenetek fényviszonyainak leírását,
- a szereplõ mozgásához kapcsolódó valamennyi hanghatást, szöveget, zenét, zörejeket, stb.
-  az utómunkálatokra vonatkozó kéréseket,
-  az annak megjelölését, hogy az anyag hány részletben kerül felvételre,
-  a felvétel tervezett idejét.
A felvételben alkalmazott betétek leírását sorszámmal ellátott mellékletek formájában célszerû elkészíteni, és csatolni a technikai forgatókönyvhöz. Ezek a mellékletek nagyban megkönnyítik a forgatásban közremûködõ technikai személyzet munkáját is.
 
 

Ellenõrzõ kérdések

1. Mi a szinopszis, és mik a jellemzõi?
2. Miyen forgatókönyveket ismer, és milyen jellemzõi vannak?
3. Melyek a videokamera fõ részei?
4. Mire szolgál a fehéregyensúly beállító?
5. Hogyan kell kezelni egy videókamerát?
 
 

2.3. Forgatás
 
2.3.1.Képsíkok (plánok)
 
A valóság három dimenzióban létezik, Ezt a film két síkban, azaz két dimenzióban adja vissza. A különbözõ képsíkokat plánoknak nevezzük. (Plán: francia szó, síkot jelent). A plánok szerepe rendkívül fontos. A rendezõ a plánok segítségével irányít. Egyrészt a. plán választásakor dönti el, hogy mit lásson a nézõ, másrészt azt is kifejezésre juttatja, hogy mekkora jelentõséget tulajdonít a bemutatott valóság-részletnek.

A leggyakoribb plánok részletezése

1. Mikroszkopikus felvétel
Az ember a tárgyak, jelenségek "mélyére" hatol. Megeleveníti az élettelen vagy annak tûnõ dolgok világát. Kísérleteket követhetünk végig nagyobb méretekben, a mikroorganizmusok bonyolult mozgását vizsgálhatjuk és így tovább. A felvétel elkészítéséhez mikroszkóp szükséges, amely a jelenségeket felnagyítja. A hozzá csatlakozó kamera közvetíti a képet. Ebben az esetben a mikroszkóp által biztosított képméret determinálja a képsíkot.

2. Nagyközeli (szuperplán):
A valóságrészletet egészen közelrõl mutató képsík. A nagyon apró részleteket emeli ki, teszi jelentõssé, Fõszereplõi rendszerint a szemek, a száj, a kezek vagy egy tárgy bizonyos része. Olyan dolgokat mutathat meg, amelyekre alig figyelnének fel, de ha rájuk irányítjuk a figyelmet, máris jelentõssé válnak, Így például nagyon jól megfigyelhetõ, elemezhetõ és javítható az egyes magán- és mássalhangzók kiejtése

 http://indy.poliod.hu/program/video/DUSI1.JPG

3. Közeli (premierplán)
Az emberi alakra vonatkoztatva a premierplán a mellképet jelenti, ami nagyobb a szuperplánnál, de a környezet elemeit nem mutatja. Ebben az esetben a plán határait a szereplõkhöz viszonyítva határozzuk meg.

http://indy.poliod.hu/program/video/DUSI2.JPG

4. Kistotál
Teljes egészében mutatja az alakot, vagy alakokat, de nem távolodik el jelentõsen tõlük. A környezetnek itt már van jelentéstartalma.

 http://indy.poliod.hu/program/video/DUSI3.JPG

5. Totál
A teljes környezettel együtt ábrázolja az alakot, alakokat, tehát a totál egy helyszínt bemutató plán, ahol a szereplõk mozdulatai jól követhetõek.
 

http://indy.poliod.hu/program/video/DUSI4.JPG

 

7. Nagytotál
Távoli felvétel, a legtágasabb képsík. A képsík nagy részét táj, környezet stb. foglalja el. Egészében átfogja azt a színhelyet, ahol valamilyen konkrét cselekmény játszódik.
 

 http://indy.poliod.hu/program/video/KEP5.JPG

 
8. Összetett képek
Az összetett kép részei önálló, teljes autonóm képek. Az összetett képek lehetõvé teszik, hogy a nézõ egyszerre több színhellyel, vagy idõponttal álljon szemben.

 http://indy.poliod.hu/program/video/KEP6.JPG

9. Fekete-fehér kontúrtrükk
Ez is összetett kép, csak a technikai megoldásában tér el az elõzõtõl. Ilyen például a feliratozás, amit úgy valósítunk meg, hogy a feliratozni kívánt terület alakjának megfelelõ részt töröljük a képrõl.

A videós képszerkesztés alapvetõ szabályai:
1. Ha egy személyt közeliben fényképezünk, mindig hagyjunk teret a látósugár irányában. Pl., ha a személy balra néz, akkor a középponttól kicsit jobbra kell elhelyezni.
2. Ha egy személyt vagy tárgyat közeliben fényképezünk, akkor ne hagyjunk se túl nagy, se túl kicsi helyet a keretben.
3. A tárgyak elhelyezése a térben ne legyen zavarkeltõ, félreérthetõ.
4. Mozgás felvételekor nem szükséges túl sok helyet hagyni, de ügyelni kell arra, hogy a mozgás ne lépjen ki a képbõl.
5. Emberek vagy tárgyak csoportjának felvételekor kerüljük a személy vagy tárgy kettévágását a keretvonal által.
6. Ne rendezzük az embereket a képkerettel párhuzamosan.
7. Törekedjünk a lényeges emberek bemutatására, kerüljük a lényegtelen, mozgó emberek bevételét
8. Két ember felvételekor egyensúlyba helyezésükre kell törekedni.
9. Távoli felvétel készítésekor a perspektivikus hatás növelésére az elõtérbe helyezzünk valamilyen tárgyat.
 

2.3.2. Kameramozgások

Svenk:
A svenk a kameramozgás olyan fajtája, amelyben a kamera helyet nem változtat, csak függõleges vagy vízszintes tengelye körül forog. Többnyire leíró jellegû, megismertet a környezettel. Beszélünk részletes és körpanorámáról. Ügyelni kell arra, hogy ha a kamerával svenkelni akarok, olyan beállítást válasszak, amelybõl biztosított a képek egymásba történõ folyamatos átmenete.
A kamera függõleges tengelye körüli vízszintes mozgását panorámázásnak nevezzük. Ha a kamerát vízszintes tengelye körül forgatjuk függõlegesen, le- vagy fel svenkrõl beszélünk. Ilyenkor az optikai tengelyt viszonylagosan emeljük vagy süllyesztjük. A felvétel tárgya a képbõl vagy az alsó vagy a felsõ képhatáron keresztül lép ki.

Kocsizás:

A kamera a helyszínen mozgó, gördülõ szerkezetre van szerelve, és a szereplõkhöz, tárgyakhoz viszonyítva mozog. A dolgoktól, személyektõl való távolságát változtatja, de ha azok is mozognak, velük együtt is haladhat a távolságot tartva.

1. Az elõrekocsizás ráközelít valamilyen tárgyra, kiemel. Leggyakrabban használt kocsizási forma. Ez áll a legközelebb a normális emberi magatartáshoz, a megfigyelés mechanizmusához, amellyel az érdeklõdésre igényt tartó dolgot, eseményt az ember szemügyre vesz.

2. A hátrakocsizással a kamera eltávolodik, ezáltal nagyobb egészbe, szélesebb környezetbe ágyazódik a kompozíció

3. Az oldalkocsizásnak rendszerint leíró jellege van. Pl. az emberek elõtt végig guruló kamera bemutatja az ott álló személyeket.

4. A hátrakocsizással a kamera eltávolodik, ezáltal nagyobb egészbe, szélesebb környezetbe ágyazódik a kompozíció.
 
 

 http://indy.poliod.hu/program/video/ELORE.JPG

Elõre kocsizás

 

http://indy.poliod.hu/program/video/HATRA.JPG

 Hátra kocsizás

 

http://indy.poliod.hu/program/video/KORBE.JPG

Körbe kocsizás

 

http://indy.poliod.hu/program/video/OLDAL.JPG

Oldal kocsizás

 

Lendítés:

A lendítés rendkívül felgyorsítja a látott képet. A nagy sebesség következtében a kiinduló kép és a befejezõ kép között elmosódnak, absztrakt mintává folynak szét a tárgyak. Ezt a jelenetek, riportok szétválasztására szokták alkalmazni.

Daruzás:

A daruzás a helyváltoztatást szintváltoztatással oldja meg (háromdimenziós mozgás). Megkülönböztetünk emelkedõ, süllyedõ, átlós és kombinált daruzást. A kamerának ilyen fajta mozgatása komoly technikai felszereltséget igényel. Egészen egyszerû formája a liftezés. Ilyenkor az operatõr maga mozog daruszerûen (kézi kamera).

Variózás:

Optikai (látszólagos) mozgás: a képsíkok folyamatos átmenete, változtatása, közeledés vagy távolodás a felvétel tárgyához a kamera egészének elmozdítása nélkül, csupán optikai eszközök segítségével. Két formája van: a közelítés és a távolítás.

Kombinált mozgások:
Az elõzõekben felsoroltak együttes alkalmazása.

Szubjektív kamera:
Az operatõrre erõsített kamera együtt mozog a témával.
Fontos, hogy:
- A kameramozgások folyamatosak és egyenletesek legyenek.
- A Kameramozgásokat (elõre, hátra, stb.) és a variót hatásuk figyelembevételével használjuk.

2.3.3. A képkompozíció

A képkompozíció. Az egyes beállítások elemi képei alkotják a képkompozíciót, és ebbõl kiragadni egyet (mozgóképrõl van szó), értelmetlen lenne. Egy folyamatról van szó, kezdõképe és befejezése van, ezt figyelembe véve kell komponálnunk.
A képi kifejezési lehetõségek igen széles skáláját ismerjük. Mindegyikre érvényes az a megállapítás, hogy a képelemek elhelyezkedése meg kell feleljen a képi mûvészetekre érvényes általános esztétikai törvényszerûségeknek. Szem elõtt kell tartani hogy az elemi kép belsõ elrendezettségével megvalósítható-e a lényeg kiemelése a jelenségek, a környezet véletlenszerû halmazából. Egyértelmûen értékelhetõ legyen a lényeg, és jól megkülönböztethetõ a háttér.
A legfontosabb alakító elemek: a pont, a sík, a test (tömeg), a tér (idõ), a szín.
A pont. A legegyszerûbb geometriai alapelem. Egy kép mindig pontok összességébõl, egymáshoz viszonyított ponthalmazokból áll. A képkerethez való viszonya kompozíciós lehetõség, amit a figyelem irányítására használhatunk. Nagyon hatásos. Az üres képernyõn megjelenõ pontra a nézõ önkéntelenül is odafigyel, a kép feldolgozását onnan kiindulva kezdi el.

 

http://indy.poliod.hu/program/video/Image24.gif

Nyugtalan kép 

A pont bármerre elindulhat, de balra 
és lefele nyugalomba igyekszik. 
A mozgás érzetét kelti. 
 

http://indy.poliod.hu/program/video/Image25.gif

Lebegés 

A kép geometriai középpontjában elhelyezked? pont bármerre elindulhat, azonban súlya els?sorban lefele mozdítja. 
 

http://indy.poliod.hu/program/video/Image26.gif

Nyugodt kép 

A pont nyugalomban van, nem indul semerre. A kép alsó egyharmadban elhelyezked? pont a gravitáció szerint 
is a nyugalmat jelentheti. 
 

 

 
 
http://indy.poliod.hu/program/video/Image27.gif

 

A vonal. A vonalakat három nagy csoportra oszthatjuk: egyenes vonal, görbe vonal, tört vonal. Egyértelmûen jellemzi az alkotóját. A vonal képe a gondolat mozgását, az érzelmeket tükrözi. Tükrözi a személyiség jellemzõit, közvetít, érzelem-értelem olvasható ki belõle. Minden rajz képes az emberben létrehozni olyan képzettársítást, ami alapján felidézhetõ minden olyan tárgy vagy fogalom, amikben ezek a jellemzõk uralkodnak.
A kör zárt geometriai elem, ami rajta kívül esik, az lényegtelen, szinte kényszeríti a nézõt, hogy tekintete ne kalandozzon el, mert a lényeg belül van. A vonalak a képen belül vezethetik a nézõ figyelmét, vagy összekapcsolhatnak szerep-lõket, tárgyakat. Minden kép, ami a képernyõn megjelenik, vonalak rendszerére egyszerûsíthetõ. A mozgás, a tekintet, a különféle térbeli kapcsolatok, viszonyok vonalösszefüggésekre bonthatók. A képernyõn megjelenõ vonalképzõdmények, irányok, összefüggések szuggesztív kifejezõerõvel bírnak.
A sík. A vonalak határozzák meg a síkot amely a képernyõn megjelenik. Maga a képernyõ is sík, amely méreteit az oldalai határozzák meg. A felületek redukált alakzata alkalmas pszichikai állapot, érzelem, indulat kifejezésére. A folt, a vonal, a forma rendezi a képünket.
A tér. Az elõbbi alapelemekbõl összeállítható, végsõ soron pontok végtelen halmaza. A tér vonalai meghatároznak egy testet, amit a kompozícióban ábrázolhatunk.

 
http://indy.poliod.hu/program/video/komp.JPG

Ellenõrzõ kérdések
 

1. Mi a plán? Melyek a fajtái, és mik a jellemzõik?

2. Melyek a videós képszerkesztés alapvetõ szabályai?

3. Milyen kameramozgásoksat ismer, és mik a jellemzõik?

4. Melyek a képkompozíciók legfontosabb alakító elemei? Jellemezze öket röviden!
 
 
 
 

2.4. A világítástechnika alapjai
 

 A videofelvételek készítõinek a rendelkezésükre álló technikai felszereléssel többnyire arra kell törekedni; hogy a felvétel színesben és fekete-fehérben egyaránt élethûen adja vissza a rögzítés tárgyát. Ennek megvalósítása közhasználatú vidótechnikával nem könnyû, de nem is lehetetlen. Jól kell hozzá ismerni egyrészt saját berendezésük lehetõségeit és korlátait, másrészt azokat a fénytechnikai és színelméleti alapfogalmakat, amelyeket a felvétel gyakorlata során eszközeik hiányosságainak korrigálására vagy tervezett hatások (kiemelés, hangsúlyozás) elérésére felhasználhatnak.

2.4.1. Szín és fényelmélet
 
 Környezetünk tárgyait, jelenségeit színgazdagságuk alapján is jellemezhetjük. A természetben megtalálható színgazdagságot az ember saját, mesterségesen létrehozott környezetének alakítására is felhasználja. A színes televíziós képpel a természetes és a mesterséges környezetben - vagyis a valóságban - érzékelhetõ színskálát reprodukáljuk.
A fénnyel és a színnel kapcsolatos alapfogalmak a fizika tárgykörébe tartoznak, éppen ezért részletes tárgyalásukra e helyen nem térünk ki, csupán a témánk szempontjából fontos kérdéseket érintjük a teljesség igénye nélkül.

2.4.2.1.A fény és a szín
 
A fényjelenségek magyarázatával már az ókortól kezdve foglalkoznak a természettudósok, majd késõbb a fizikusok. Napjainkra három elmélet kristályosodott ki: elsõként az ún. emissziós elmélet (Newton), majd az ún. hullámelmélet (Hook és Huygens) és végül a két elmélet egyesítése révén jutottak az elektromágneses hullámok felfedezéséhez. Az elektromágneses hullámok tulajdonságai közelítik meg leginkább a fényre jellemzõ fizikai tulajdonságokat, az elhajlást, a polarizálódást stb.
Az emberi szem csak azokat az elektromágneses hullámokat érzékeli, amelyeknek a hullámhossza a 380 nm és a 780 nm közé esik.
Az ábráról leolvasható, hogy a látható sugárzás (látható fény) a teljes skála csak egy keskeny sávját foglalja el.
 

 http://indy.poliod.hu/program/video/EUGFEL.JPG

 

Az elektromágneses sugárzás felosztása

A fehér fényt elsõként 1666-ban Isaac Newton angol fizikusnak sikerült alkotórészeire bontani, s ezzel bizonyítania azt, hogy a napfény nem monokromatikus, hanem összetett fény.
 Egy keskeny résen át a nap fényét üvegprizmára vetítve, a fény a prizmán keresztülhaladva színes fénynyalábokra bomlik. A látható spektrum a szivárvány színeire bomlik.
A jelenséget már Newton elõtt is ismerték, de magyarázatot adni rá nem tudtak. õ azt is bebizonyította, hogy a színalkotóira bontott fehér fényt ismét össze lehet állítani, ha a spektrumot egy gyûjtõlencsén keresztül vezetik.
 

http://indy.poliod.hu/program/video/Image37.gif

 

A fehér fény felbontása alkotóira

A látható fény színösszetevõire bontása után az egyes hullámhosszak között nincs határozott átmenet, vagyis a napfény hullámhossz (szín) szerinti eloszlása folyamatos. Newton arra is rájött, hogy a spektrum színei nem tartalmazzák az összes tiszta színt, abból hiányzik a már régóta ismert bíbor szín.
Közismert dolog, hogy két vagy három különbözõ színû fény megfelelõ arányú egymásra vetítésével bármely szín elõállítható. Ha a vörös, a sárgászöld és a kék színû fénysugarakat egy fehér felületre vetítjük úgy, hogy ezek részben fedjék egymást, az összeadó vagy additív színkeverés törvényszerûségeinek tanulmányozására nyílik lehetõségünk.
 

 http://indy.poliod.hu/program/video/Image38.gif

 

Három szín egymásra vetítése

 

A vetített kép alapján többek között megállapíthatjuk, hogy két-két egymásra vetített szín egy világosabbat hoz létre, mégpedig olyat, amely a spektrumban a két alapszín között helyezkedik el. A három szín egymással keverve fehéret eredményez. Hasonló hatást akkor is elérhetünk, ha pontszerû színes fényeket egymáshoz olyan közelre vetítünk, hogy azokat a szem már nem tudja megkülönböztetni. A TV-vevõkészülékek színes képernyõjénél a szemnek ezt a tulajdonságát használják ki.
A színes televíziós rendszerek a CIE/Commission Internationale de 1'Eclairage = Nemzetközi Világításügyi Bizottság által meghatározott színrendszert alkalmazzák. E színrendszer megértéséhez szükséges megismerkedni a színháromszöggel, annak fizikai magyarázatával.
A kiválasztott három alapszínhez (vörös, zöld, kék) találtak olyan háromszög alakú színelrendezést, amely tartalmazza az alapszínekbõl kikeverhetõ valamennyi színt és egyben jól szemlélteti a színkeverés törvényeit.
Ha egy egyenlõ oldalú háromszög mindegyik csúcsába elhelyezünk egy-egy lámpát úgy, hogy azok az alapszíneiknek megfelelõ számú, tehát vörös, zöld és kék színû fényt adnak, és fényerejük a szomszédos csúcsoknál nullára csökken, akkor a háromszög területén az alapszínekbõl keverhetõ színeket regisztrálhatjuk.

 http://indy.poliod.hu/program/video/Image39.gif

Reális színháromszög

Kísérletünkben tehát feltételezzük, hogy a háromszög csúcspontjaiban a három alapszín 100 %-os mennyiségben van jelen.
A csúcspontoktól távolodva a fény fokozatosan gyengül úgy, hogy valamelyik oldalán haladva a szemben lévõ csúcson már nulla lesz. A háromszög közepében egyenlõ mennyiségben keveredve fehér színt érzékelünk /C/.
Ha csak a vörös fényforrás színét vizsgáljuk a zöld és a kék csúcsokba mutató oldalak mentén, akkor azt tapasztaljuk; hogy a vörös szín nem, változik, de a csúcstól távolodva egyre sötétebb s végül fekete lesz. Ugyanez tapasztalható a másik két fényforrás esetében is.
A reális színháromszög zöld és kék csúcsai közötti oldalon a két szín keverésébõl adódó folyamatosan változó színeket találunk, elõször zöldet, azután zöldeskéket, majd kékeszöldet, míg végül teljesen kéket.
A vörös és a kék csúcsok közötti oldalon a cseresznyevörös, a bíbor (ez a színképben nem található), a lila és kék szín, míg végül a kék, és a zöld csúcsokat összekötõ oldalon kékeszöld, zöldeskék és zöld szín látható. A reális színháromszög bármely csúcsát a fehér /C/ ponttal összekötve a vonal mentén a szín nem változik, de változik a benne lévõ fehér fény aránya, amely a szín telítettségét befolyásolja. A "C" pontban a telítettség nulla, a fény kifehéredik. Természetesen a "C", pontot nemcsak a csúcsokkal lehet összekötni, hanem a színháromszög oldalának bármely pontjával. Az így megszerkesztett egyenes segítségével megállapítható, hogy az adott szín hány százalék fehéret tartalmaz. Egy 100 %-os telítettségi színben fehér nincs. Mivel a gyakorlatban alkalmazott fényforrások közül csak a laserek állítanak elõ egyetlen hullámhosszal jellemezhetõ fényt, ezért az R, G, B pontok nem 100 %-os telítettségûek. Ahhoz tehát, hogy pl. a spektrumszínnel egyezõ vörös /R/ színt megkapjuk, a CR egyenes irányában tovább kell haladnunk az R1 pontig.
A színképkalibrálás útján kapott keverési eredményeknek, vagyis a monokrom 100%-os telítettségû színeknek megfelelõ (R1 ... stb.) pontoknak az összekötésével kapjuk a spektrális színpályát.
A színháromszöget a köré rajzolt spektrális színpályával egy X (vörös), Y (zöld) és Z (kék) koordinátákban felrajzolva a CIE színháromszög derékszögû alakját, az úgynevezett színdiagramot kapjuk.
 

 http://indy.poliod.hu/program/video/Image40.gif

Színdiagramm

 

A színdiagramban jól áttekinthetõk a színfajták, a színárnyalat és színtelítettség szerint. A tiszta spektrális színek színhelyei a körülbelül patkóformájú görbén találhatók a megfelelõ hullámhosszokkal. Középpontban az x=0,33 és az y=0,33 helyen a fehér fény /C/ van. A spektrális színpálya végén a BR egyenes mentén, találjuk a bíbor színeket, amelyek a spektrumban nem fordulnak elõ, hanem a vörös és bizonyos keverékeibõl adódnak. Az 5. ábrán a spektrális színpálya vonala minden reális szín felületét körülfogja. Ha összekötjük a "C" pontot egy spektrális szín helyével, akkor színárnyalatában azonos hullámhossz vonalát kapjuk meg. A mindenkori színhely távolsága a spektrális színpályától a színtelítettséget adja meg. Ha csökken a színhely távolsága a "C" ponttól, akkor csökken a spektrálisan tiszta színek aránya, vagyis csökken a tiszta színek telítettsége.
 
http://indy.poliod.hu/program/video/Image41.JPG
A színkör
 

A színárnyalat és a színtelítettség ábrázolásának egy másik egyszerûsített formája a színkör. A színfajták ábrázolásának ez a módja a színes televíziózásban nagy jelentõségû, mert a színes televízió elektromos jeleinek az oszcilloszkóp képernyõjén történõ megjelenítésekor a je1 színinformációjának kiértékeléséhez áttekinthetõ képet ad. A vektorszkóp segítségével a különbözõ színfajták pontosan definiálhatók, és szín-szintetizátorral az azonos színek különbözõ idõben elõállíthatók.
A színkör középpontjában a "színtelen" fehér fény /C/, míg a kerületén a bíbor spektrális színvonala található. A színkörben egy színt a.színvektorral (pl. CS) lehet megadni. Ez mindig a "C" pontból indul ki. A szín telítettsége a vektor hosszától, míg a színárnyalat a vektornak egy vonatkoztatási vonallal bezárt szög nagyságától függ.

2.4.2.2. A színlátás fiziológiája
 
A fiziológia a színlátásnak azokkal a folyamataival foglalkozik, amelyek a fényhullámnak szemünkben okozta ingere (a látás ingere) következtében látószerveinkben a fényhatástól kezdve a színérzet létrejöttéig végbemegy.
A látószervünk, hasonlóan más érzékszervünkhöz, három alapvetõ részbõl tevõdik össze: magából a szembõl (érzékszerv), a látóideg pályáiból és a látóközpontból, amely a központi idegrendszerben helyezkedik el.
A szem mûködése bizonyos vonatkozásokban hasonlítható a fényképezõgéphez, annak ellenére, hogy annál sokkal bonyolultabb. A tárgyakról a szembe jutó fénysugarak mennyiségét a kör alakú írisz izmai a pupillanyílás változtatásával szabályozzák. A szemre egy pontból esõ fénysugarak a pupillanyíláson belépve áthaladnak a pupillán és a rugalmas felépítésû szemlencsén, s az ideghártyán (retina) egy pontban egyesülnek, Ily módon a szem fénytörõ közegei a tárgyakról visszaverõdõ fénysugarakat az ideghártyára vetítik, mégpedig úgy, hogy, ott a tárgyak kicsinyített és fordított képe jelenik, meg
 

 http://indy.poliod.hu/program/video/Image42.gif

A szem felépítése

 

A retina idegrostjai a recehártya fotoreceptoraiból az agyba viszik az optikai jelet, mégpedig úgy, hogy a tárgynak a hártyán megjelenõ kicsinyített, fordított képének minden pontját egy-egy látósejt érzékeli. A nagy tömegben elhelyezkedõ pontok nem különülnek el egymástól, hanem homogénnek látszanak. Az idegrostok bonyolult rendszert képeznek sok belsõ kapcsolattal. A látóideg kb. 1 millió idegrostból áll, amelyek hálózata egy adatgyûjtõ rendszer. A rostok a szemfenék meghatározott pontján futnak össze, kábelszerûen nyalábozva haladnak át rajta (vakfolt), majd egyesülnek a látóidegnél; amely az agyhoz vezet.
A vakfoltnál nincsenek fotoreceptorok, ennek következtében itt kép sem keletkezik.
A fényenergiát a látás során fényérzékelõ sejtek idegingerületté alakítják át. Az ember kétféle fényérzékelõ sejttel rendelkezik, a pálcikákkal és a csapokkal, összesen mintegy 130 millióval. A pálcikák és a csapok nem egyenletesen oszlanak el az ideghártyán. A kb. 7 millió gömbölyû csapok a nappali színlátást szolgálják, a pálcikáktól jobb idegellátottsággal.
A mintegy 18-szor annyi pálcika olyan fényérzékeny anyaggal, az ún, "látóbiborral" rendelkezik, amellyel a csapok nem. Ennek az anyagnak a tulajdonsága az, hogy erõs fény hatására kifakul, tompa fényben vagy sötétben regenerálódík, jól segítve ezzel a szürkületi látást.
 

 http://indy.poliod.hu/program/video/Image43.gif

Fekete-fehér és színes képek egymáshoz képesti aránya

A szemre.ható fénysugarak hullámhossz-eltérései az érzékelésben a csapok mûködése nyomán mint vörös, zöld, sárga stb. színbenyomások jelennek meg. Ezzel szemben a pálcikák mûködése nyomán. látási élményeinkben a különbözõ hullámhosszú fények a fehér és a fekete szélsõ értékei között sorakoznak fel.
A pálcika alakú idegvégzõdések tehát a feketétõl a fehérig vezetõ ún. akromatikus színskála felfogására alkalmasak, míg a csap alakúak az ún. kromatikus színskálát fogják fel.
A színlátás természettudományos megalapozottságú magyarázata kiindulópontjának napjainkban a Young-Helmholtz-féle elméletet tekintjük, amely szerint az ideghártyán három különbözõ típusú idegvégzõdés van. Ezek mindegyike más-más hullámhosszú fénysugár iránt érzékeny, úgymint a vörösre, a zöldre és az ibolyára. A színbenyomás jellegét az az idegvégzõdés határozza meg, amely a legnagyobb mértékben áll. ingerlés alatt. A belõle kiinduló ingerületi folyamat játszik demináns szerepet a színérzetben. Ha mind a három színérzékelõ idegvégzõdést egyenlõ intenzitású inger éri, akkor fehér fényt látunk (az elmélet kiindulási alapja volt az addítiv színkeverés, ahol a három alapszínbõl valamennyi színárnyalat elõállítható). A Young-Helmholtz-féle elméletet anatómiailag eddig még, nem sikerült bizonyítani.

A vizuális érzés jellege.erõsen függ az ingerlés folyamatától, attól ,hogy a fényinger állandóan vagy folyamatosan hat-e. A rövid ideig és egymást gyorsan követõ fényingerek egymással összeolvadnak. Szakaszos ingerlésnél az egymást követõ jelenségek gyorsa-ága a döntõ. Ha egy félig fehér és félig fekete forgótárcsát elõször lassan, majd mind gyorsabban forgatunk, akkor a világos és sötét felületek kezdeti ritmikus váltakozása helyett egy egyenetlen villogás lesz, amit a szem kellemetlennek érez. Nagyon gyors fordulatnál a villogás eltûnik és a nézõ egyenletes szürke árnyalatot lát.
A szürke fényérzés oly módon jön létre, hogy a fehér fényinger hatása nyomán kialakuló látási folyamat még tart, amikor az ideghártyát már a fekete színnek megfelelõ látás éri, és megfordítva. Az azonos érték, ahol a villogás megszûnik és egy egyenletes szürke árnyalatnak ad helyet, az összeolvadási frekvencia vagy villogási határ.
A villogási jelenséget a következõ tényezõk befolyásolják: a teljes képtartalom közepes fényintenzitása; az egyes képrészek változása adott idõegységen belül, a világos és sötét közötti idõtartam; az intenzitáskülönbség világos és sötét között; és a fény színe. A villogási jelenség a videotechnikában nagy jelentõséggel bír.
 

2.4.2. Világítástechnika

Ha egy tárgyra fény esik, akkor a fénynek egy része elnyelõdik, a másik része visszaverõdik. A felületrõl visszavert rész adja a felület színét. A fényforrások színeit közvetlen színnek, a fényforrás által megvilágított felület színét a közvetett színnek nevezzük.
A videofelvétel elengedhetetlen mûvelete a helyszín körültekintõ bevilágítása, mert azzal a személyeket, tárgyakat hangsúlyozni, kiemelni lehet. Törekedni kell az egyenletes, lágy megvilágítás elérésére. A természetesnek látszó árnyék a felvételen növeli a valóságérzetet.
Stúdióban és külsõ helyszíneken más-más lehetõség van a megvilágításra. Vannak olyan helyszínek, ahol már megfelelõ számú és minõségû fényforrás áll rendelkezésre - pl.: sportcsarnokok, színháztermek --, de vannak olyan helyszínek, ahol nincs megfelelõ világítás, ezért gondoskodni kell errõl.
A megfelelõ világítás kialakítását sok tényezõ befolyásolja (pl.: lámpák fajtája, a díszlet, a szereplõk öltözete stb.). A kamera nem úgy érzékeli a bevilágított helyszínt, mint ahogy az a valóságban látszik, ezért a monitoron nézett képhez kell viszonyítani, hogy az valóságosnak tûnjön. Itt az emberi arc színeire és a fekete illetve fehér színekre kell összpontosítani, és azokat kell tisztára beállítani.
 
 

A világítás típusai

A világítás kialakítása függ a helyszíntõl, a díszlettõl, a kamerák számától, a szereplõk mozgásától, ezért ezektõl függõen változhat.
A világítási rendszerben lévõ egyes fényforrások típusai:
1. A fõfény, ami az egyetlen fényforrást, a napot, vagy a szobában a lámpát imitálja.

 http://indy.poliod.hu/program/video/Image44.gif

2. Az ellenfényt a személy vagy a tárgy mögött helyezzük el, az optikai tengelyen átmenõ függõleges síkban, vagy attól jobbra illetve balra. Ez a fény a tárgy sziluettjét rajzolja körbe és elnyomja az árnyékok egy részét.
 

http://indy.poliod.hu/program/video/Image45.gif

3. Az élfényt különleges hatások elérésére alkalmazzuk, ez az optikai tengelyre merõleges és felülrõl világít
 

http://indy.poliod.hu/program/video/Image46.gif

4. A derítõfény az árnyékok finomítására szolgál, ami a kamera irányából, a fõfénynél kisebb erõsségû, lágy, szórt fénnyel világít.

 http://indy.poliod.hu/program/video/Image47.gif

A négy alapfény típuson kívül még használhatunk további derítõfényeket az árnyék vagy a kontraszt viszonyok gyengítésére.
A személyek és a tárgyak bevilágításán túl szinte minden stúdióban külön fényeket használnak a díszletekre és a háttérre. Ezzel a képtér tágítása, szûkítése és a különbözõ hatások elérése lehetséges.
A forgatás helyszínén a világítást úgy kell beszerelni, hogy a lámpák és a kábelek ne zavarják a szereplõk és a kamera mozgását., és ne legyenek képben.
Szép esztétikailag is értékelhetõ videofelvétel csak megfelelõ világosítással készülhet.
 
 

Ellenõrzõ kérdések

1. Kinek és mikor sikerült elõször a fehér fényt alkotóira bontania?

2. Melyik a 3 alapszín?

3. Rajzolja le a 3 szín egymásra vetített ábráját és a reális színháromszöget.

4. Mi a színlátás magyarázata?

5. Melyek a világítás típusai, és mik a jellemzõik?
 
 
 

2.5. A hang jellemzõi a videofelvételeken
 

Az ember érzékelésének egyik sajátossága, hogy a vizuális információval együtt járó vagy azzal kölcsönhatásban lévõ auditív információ alapján képes tárgyak, jelenségek felismerésére, azok helyének lokalizálására. A hangszereket hangjuk alapján is felismerjük, magunk elé képzeljük anélkül, hogy látnánk õket. Ez a tény is felhívja figyelmünket arra, hogy a videofelvételek készítése során a hangoldal tervezése, technikailag tökéletes kivitelezése ugyanolyan fontos feladat, mint a vizuális oldal megvalósítása, jellemzõinek hangsúlyozása. Az auditív oldal is tervezhetõ, objektiválható és céljaink figyelembevételével alakítható. Így a videofelvételek hangját a didaktikai és módszertani meggondolások szerint, a tartalomnak és a felismerési folyamat jellegzetességeinek megfelelõen kell kialakítani.
Pedagógiai szempontból lényeges speciális funkciói vannak, amelyeket a felvételkészítés során célraorientáltan lehet megvalósítani. Ilyen funkciók lehetnek a következõk:
 a.)..Információk közlése és elmélyítése;
b.)  Az oktatási folyamat irányítása;
c.)  Motiválás
d.) Gondolkodási folyamat aktivizálása;
e.) Érzések kiváltása

Ezeknek a funkcióknak a megvalósításához a következõ hangfajták alkalmasak:

1. Kommentár - feladata a vizuális információ megerõsítése és kiegészítése
2. Dialógus - ez lehet beszélgetés vagy interjú; az emberi kapcsolatok, viszonyok és szituációk bemutatására alkalmas
3. Eredeti hang - vizuálisan megragadható jelenségek korrelátumaiként jelen lévõ hang rögzíthetõ
4. Zajok-zörejek - vizuális képpel együtt lesznek azonosíthatók
5. Zene - a látványt befolyásolja, lehet dokumentáló, háttér, illusztráló és affektív zene
A hang elõsegítheti a felvételen közlésre szánt információk optimális feldolgozását
 
 Ellenõrzõ kérdések
 

1. Melyek a hang funkciói?

2. Milyen hangfajtákat ismer?
 
 
 

3. Vágástechnika

3.1. Montázs

A montázs idõbeliségre vonatkozó jelzései:
1. A folyamatos cselekvés
2. Az idõben párhuzamosan zajló cselekvés
3. A események idõrendjének felcserélésével megszakított cselekvés ábrázolásának felismerése, magyarázata
A filmekben a legjelentõsebb beállítás sem elegendõ ahhoz, hogy a képnek megadja a teljes jelentését. Ezt a képnek a többi kép között elfoglalt helyzete határozza meg. A montázs (vágás) jelenti a végsõ "simítást" a filmen.
A kamerák által a különbözõ beállításokban alkotott képsíkok minden átmenet nélkül követik egymást.
A képvágások leggyakoribb típusai:
- Éles(kemény) vágás
A leggyakoribb képi kapcsolási módszer. A kamerák által különbözõ beállításokban alkotott képsíkok minden átmenet nélkül kapcsolódnak egymásba. Az éles vágás tömöríti, lerövidíti, sûríti a mondanivalót, de többkamerás felvételeknél mozgalmassá, követhetõvé teszi a produkciót. Külsõ felvételeknél szinte mindig ezt használják.

- Ki és betûnés (elsötétedés-kivilágosodás)
A kép elsötétül, majd kivilágosodás közben lassan kibontakozik a következõ kép. Hangsúlyos tagolási eszköz, eltávolítja egymástól a képeket. Többnyire hosszabb idõ elteltét , egy cselkmén yúj szakaszát, fejezetét jelzi.
 

- Áttûnés
Az áttûnés (fokozatos átmenet) fékezi a képek elõrehaladását. Kapcsolatot, átfutást, összeolvadást teremet az egységek között, szubjektív mozzanatot visz a képkapcsolásba.
- Képáttolások
Az új kép valamilyen irányba vagy alakzatba kitolva letörli az elõzõt a képernyõrõl. Különösen alkalmas helyszínek , cselekvések elválasztására.

- Törlés
A képet függõleges vagy vízszintes, átlós, vagy egyszerre több irányból betörõ sötétség szorítja ki

A vágást úgy kell elkészíteni, hogy az megfeleljen a formanyelvi szabályoknak :
A videofelvétel-készítés során különbözõ mozgóképek részleteibõl összeillesztve vagy összemásolva alkot egy egészet. Összeszerkesztéskor gyakran elõfordulhat, hogy olyan dolgok kerülnek egymás mellé, amelyek ütik egymást, és nem megszokottak.
A vágásnál fontos , a gyakorlatban jól alkalmazható alapelvek:
- Ne kerüljön totál képsíkra totál
- Vágóképnek használhatók inzertek is (feliratok, diasorozatok, ábrák, stb.)
- A képsíkok vágása között fontos a fokozati sorrend
- A videoprogramok helyszíneinek, cselekményeinek váltására különbözõ videó effektusokat célszerû alkalmazni.

Egy kisebb helyszínen belül, ahol két kamera egymás mellett áll, nem ajánlott egymás után használni õket, ha mind a kettõ totál képsíkot mutat, még akkor sem, ha különbség van közöttük. Két totál akkor alkalmazható közvetlenül egymás után, ha a helyszínek nagyméretûek, mint pl.: tájak, városok bemutatásakor.
Külsõ felvételeknél ügyelni kell arra, hogy ne úgy legyenek a képsíkok egymás mellé szerkesztve, hogy azok darabossá tegyék a felvételt. Ilyenkor mindig kell úgynevezett vágóképeket, közelieket felvenni, amelyek mondanivalójukat tekintve semlegesek, de szerves részét képezik az egésznek. Így ezek tetszõleges helyen rövid ideig bevághatók, ezzel biztosítva a felvétel folyamatosságát.

3.2.Szoftver Adobe Premiere

A program maga digitális off-line és on-line videoeditálást tesz lehetõvé. 3 videosíkjávaleleget tesz a kreatív gondolkodású rendezõk elvárásainak. Multimédia rendszerek szerkesztéséhez jól alkalmazható.
 
3.2.1. Program indítása

 http://indy.poliod.hu/program/video/Image48.gif

Non-lineáris, PC alapú videóeditáló rendszer

 

 
Bekapcsoljuk a Video Editáló Rendszerhez tartozó eszközöket.
A bejátszó magnóba beletesszük a videokazettát. A számítógépünkön elindítjuk az Adobe Premiere programot és kiválasztjuk a CAPTURE menübõl a MOVIE CAPTURE menüpontot (ezzel tudjuk a videofelvételt bedigitalizálni számítógépünkbe).
Következõ lépésként elindítjuk a lejátszást a bejátszó magnón (PLAY gomb). A számítógépünk monitorán megjelenik a következõ ablak, ahol már látjuk is a bejátszani kívánt filmet. Ezen az ablakon látható a RECORD gomb, amelyre akkor kell klikkelni, amikor megtaláltuk azt a képet, ahonnan a digitalizálást szeretnénk kezdeni. Ezután a számítógép digitálisan rögzíti a merevlemezre (kijelölt háttértár) a videojelet. Ez a mûvelet egy kis idõbe telik, ugyanis 1 másodperc alatt 25 frame (képkocka) kerül rögzítésre. Ha úgy látjuk, hogy meg van az utolsó kép is és már többre nincs szükségünk, akkor a STOP gombra kell kattintani. A STOP gombot megnyomva a gép automatikusan felajánlja a mentést (Filename: név.AVI). Ekkor a Monitor ablakban láthatjuk, játszhatjuk le a bedigitalizált videoanyagot. Itt pontosan be lehet állítani a videofilm elsõ és utolsó képkockáit is, ha nem tudtuk volna pontosan elindítani és leállítani a felvételt.
Most Monitor ablakból vigyük át a felvételt a Projekt ablakba.
 

3.2.2. Editálás
 

 http://indy.poliod.hu/program/video/Image49.jpg

Adobe Premiere munkaképe

A képernyõn több ablak is látható. A képernyõ felsõ részén látható a Time Line (idõsík), (léptéke a másodperc), ez az az ablak ahová a "mozi" idõ függvényében elhelyezhetõ, ez gyakorlatilag a szerkesztõ felület.
A képernyõ bal alsó részében van a Monitor ablak, amelyen meg lehet nézni az éppen aktuális "mozit".
A képernyõ jobb alsó részében található a Project ablak, amely tartalmazza a szerkesztésre váró file-okat, állományokat, amelyek lehetnek mozik, képek, szövegek, hanganyagok.
Az ablakok nevei fontosak a munkák szempontjából, hiszen az ablakok elrendezése nem minden számítógépen egyezik meg.

A következõ lépés a kezdõ kép generálás. A kezdõkép egy szöveg, amely a következõ: A média számítógépes világa és gyakorlatban való alkalmazása
A szöveget a Project menüben lévõ Create menüpontból a TitleDeko almenüpontra kattintva készíthetjük el. A képernyõn ekkor egy szövegszerkesztõhöz hasonló ablak jelenik meg. Ebben az ablakba beírjuk a szöveget, majd a szöveg méretét, betûtípusát is kiválaszthatjuk, és rendezhetjük a képernyõn. Miután "megformáltuk" a szöveget, a File menübõl az Accept title_return to Premiere menüpontot kiválasztva lementjük, elnevezzük (név.tdk). A következõ lépés, hogy a TimeLine-on elhelyezzük a Video 1A idõsíkra és beállítjuk, hogy 10 másodpercig jelenjen meg a szöveg.

A kezdõ kép után elhelyezzük a videofilmet, amelyet a Video 1B idõsíkra helyezünk el. A videofilmet úgy kell elhelyezni, hogy a kezdõ szöveg után legyen átfedés.
A képernyõn az idõt mutató vonal felett láthatunk egy kékes színû, minkét végét háromszöggel lezárt keskeny vonalat. Ez jelzi számunkra azt a területet, amelyet le kell majd játszania a számítógépnek. Ennek a vonalnak a hosszát akkorára kell módosítani, hogy a jobb oldali része egy idõbe essen a Video 1B idõsíkon elhelyezett mozink végsõ idõpontjával. Ezután ki kell választani egy átmenetet, a Transitions menübõl. Az átmenet kiválasztásakor a "Real Time Magic" átmenetet használtam, amit kiválasztása után a TimeLine-on a Transition vonalra kell rakni. Ekkor látható, hogy a kiválasztott átmenet hossza automatikusan akkora, amilyen nagyságú a szöveg és a mozi közötti átfedés. Az átfedés nagyságát persze mi is beállíthatjuk és pontosíthatjuk.
Most állítsuk be az átmenet jellemzõit. Az idõsíkon lévõ átmenet ikonra kettõt kattintva megjelenik a képernyõn a Bound vipe Settings ablak.
A Shour Actual Sources bekapcsolásával láthatóvá tehetjük a kiindulási és a végpontokat. Ebben az ablakban megnézhetjük, hogy helyesen választottuk-e ki az átmenetet, amelyet befolyásolhatunk úgy, hogy az elõzõ kép módosuljon a következõre, vagy pedig a következõ kép hasonuljon az elõzõ kép kockájára. Ha megfelel, akkor az OK gombra kattintva elfogadjuk.

A videoanyagot egy újabb átmenet követi és azután szöveg, amely a következõ: Az órán készített digitális fényképek bemutatása. Ez a felirat 3 másodpercig látható. A szöveget ismét átmenet követi, majd az öt fénykép, amelyek között szintén átmenet van. A bemutató anyagot  egy szöveg zárja be.
Ha meg akarjuk tekinteni a munkánkat, akkor csak az ENTER billentyût kell lenyomnunk és ekkor a gép újraszámolja és rögzíti a beállításokat.
Munkánk befejezéséhez az Export menübõl a Movie Settings
General Setting Microsoft.AVI formátumba kell elmenteni.
Ehhez a mentéshez azonban be kell állítani az idõsík feletti vonalon a renderelési tartomány nagyságát (kezdési és vépont).
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Ellenõrzõ kérdések

1. Mi a montázs? Melyek a leggyakoribb típusai?

2. Sorolja fel a vágás alapelveit!

3. MI az editálás menete?
 
 
 
 
 
 

Kötelezõ szakirodalom:
1. Kosik Orsolya: Mozgókép készítési alapismeretek - Modultankönyv
2. Mozgókép készítési alapismeretek - Hálózati segédanyag

Ajánlott szakirodalom:
1. Balázs Béla: A látható ember - A film szelleme
(Gondolat Kiadó, Budapest, 1984.)
2. Bazin André: Mi a film?
(Osiris Kiadó, Budapest, 1995. )
5. Lumet, Sidney: Hogyan készül a film?

6. Nemeskürti István: Mozgóképtõl a filmmûvészetig
 

 Segédlet:
 Hálózati segédanyag: Mozgókép készítési alapismeretek