A médiapiac szerkezete és intézményei. A reklám és a polgári jog. Mi a példányszám-auditálás jelentősége?
Médiapiac: jelenleg Mo-on zavaros
Okai: a rendszerváltás előtt a reklámtevékenység másodlagos, nincs
médiaszerkezet. Egyetlen területen működött: politika. Nem volt költségtényező,
hatástalan időszak.
Médiapiac kialakulása:
1980-as évek elejétől:
Nyomtatott sajtó:
- magánkiadók megjelenése
- a politikán keresztül elkezdődik a rádió, tv-csatornákért folyó küzdelem, ami
napjainkban is tart.
Konkretizált médiapiac: amikor a külföldi tőke belép, felvásárlás:
- Írott sajtó
- Rádió
- TV
Drága, csak külső tőkével lehetséges
A magyar médiapiac szerkezete
Nyomtatott sajtó
- privatizációja teljes
- területi elosztású (régi megyei szerkezet jellemző)
- nyomdaipar (technikailag nem érik el az európai átlagot)
Audió, rádió 3 csatorna
- Petőfi
- Kossuth
- Bartók
Állami tulajdonúak (közszolgálati), mindig az aktuális politikai hatalom
határozza meg
Rádió, TV törvény: általában a működést szabályozzák.
Kereskedelmi rádiók: (Danubius, Juventus,
Slágerrádió) Nem bejáratottak. Profittermelés. Helyi rádiók működését a
frekvenciamoratórium gátolja.
Kábel TV: Központról, videóról működik (adott programok leadása) közszolgálati
dolgokra alkalmatlanok Klasszikus médiaszerkezet: amerikai.
TV
Magyar Televízió Rt.: Magyar1, Magyar2, Duna TV -
önálló. Ezek a közszolgálati TV-k. A többi privatizált, kereskedelmi TV: gyenge
gyermekműsorok, elviszik a reklámokat.
- Személyiségi jogok
- Üzleti titok
Kerülni kell a nem etikus információszerzést - a Versenyhivatal dönti el
Esomar: általános etikai kódex (marketing kódex)
Nagyon fontos, hogy a reklámokban valós dolgokat közöljenek a hirdetők; a
legrosszabb, amit tehet egy hirdető, ha félrevezető vagy a valóságnak nem
megfelelő információt nyújt a fogyasztók számára, hiszen ez olyan
ellenérzéseket vált ki a csalódott fogyasztóban, amelyet nem vagy csak nagyon
nagy erőfeszítéssel lehet helyrehozni.
A reklámügynökségeknek és a reklámszakmai érdekképviseleteknek is fontos, hogy
a reklámokat ne utasítsák el a fogyasztók, így a saját szakmai kontrollnak,
önszabályozásnak jelentős szerepe van. A Magyar Reklámszövetség már régóta
működtet Etikai Bizottságot, kialakította a Reklámetikai Kódexet, amely
szabályozza a reklám etikai kérdéseit.
A reklám jogi szabályozása, amely általában törvényi szinten szabja meg a
reklámozás kereteit, fontos rendezője minden ország reklámtevékenységének. Az
egyes országokban eltérő a törvények tartalma, ezért a nemzetközi reklámozásnál
mindig figyelembe kell venni az adott ország szabályrendszerét.
A reklámtörvények általában a következő érzékeny területeket is szabályozzák:
- szex a reklámban,
- gyermekek szerepeltetése,
- alkohol hirdetése,
- dohánytermékek hirdetése ,
- gyógyszerek hirdetése stb.
Példányszám-auditálás:
Számviteli fogalom (ellenőrzött, elszámolt mérleg)
Azok a részek, amik az összpéldányszám leosztását
adják. Szerzői példány: szerző ingyen kapja
Köteles példány: minden nyomtatott példányból 12 darabot fel kell küldeni az
Országos Széchenyi Könyvtárba Reklámtevékenység hatékonyságára
van hatással a példányszám módosulása.