A digitális műsorszolgáltatás megjelenésének hatása a
médiaszabályozásra
Dr. Rozgonyi Krisztina
Budapest, 2003. 06. 29.
1. A médiaszabályozás kezdetei............................................................................................................. 3
A médiaszabályozás háttere.......................................................................... 5
Közkincs-
elmélet......................................................................................................... 5
Szűkösségelmélet.......................................................................................................... 6
Hatásmechanizmus-elmélet............................................................................................ 7
Történet-
elmélet........................................................................................................... 8
Kiegyensúlyozás-elmélet................................................................................................. 9
Összegzés................................................................................................................. 10
A média-szabályozás történeti és
elméleti alapjai; célja és értelme 10
2. A digitális
műsorszolgáltatás........................................................................................................ 13
Szabályozási lehetőségek............................................................................ 18
Szabályozási megközelítések: az
amerikai, a francia és az angol példa 22
1................................................................................. A
technológiai szabványok kérdése 23
2.......................................................................... A
végfelhasználói eszközök problémája 23
3......................................................................... A
szolgáltatók kiválasztásának kérdése 24
Összegzés................................................................................................................. 25
Két példa a szabályozásra: az
AOL/Time Warner és a British Interactive Broadcasting esetek......................................................................................... 26
Az AOL/Time
Warner-eset....................................................................................... 26
A British
Interactive Broadcasting (BiB) esete................................................................. 27
Az új szolgáltatások „ára”............................................................................ 28
3. A média-stratégia
és -politika átalakításának szükségessége.................... 30
Szemléletváltás: az egységes
kommunikációs piac........................ 30
A közszolgálati műsorszolgáltatók
szerepe................................. 32
4. Következtetések,
javaslatok........................................................................................................... 34
Az intézményi struktúra szükségszerű
átalakítása.................... 34
Az állami szerepvállalás új
eszközeinek és lehetőségeinek meghatározása......................................................................................................................................... 35
Az
elektronikus médiumok közül elsőként a rádió jelent meg és terjedt el rohamosan
az 1920-as években. Az USÁ-ban korábban,
1913-ban dobták piacra az első rádiókat, míg a televíziózás hőskora az 1950-es
évekre tehető. Óriási társadalmi, piaci jelentőségüket felismerve, megjelenésük
kezdetétől fogva kitüntetett politikai,
állami, szabályozói és hatósági figyelmet élveznek. Ez gyakran eredményez(ett) szoros állami
felügyeletet, és vezet(ett) a programok tartalmának, azok irányításáért felelős
személyek befolyásolására, kinevezésük meghatározására, illetve ezek
kísérletére, például állami támogatások nyújtásával, megcsapolásával.
A
televíziózás három „generációs” fejlődésen esett át, melyek mindegyikét más-más
típusú szolgáltatások, üzleti modellek, és szabályozási környezet jellemezte.[2]
Érdekes, hogy valójában az egyes generációk közötti váltások nem úgy történtek,
hogy egyik a másik helyébe lépett volna, hanem valójában az „egyikből nőtt ki a
másik”, továbbfejlesztve, hozzáadva az előző eredményeihez.
|
Első
generáció |
Második,
sokcsatornás generáció |
Harmadik,
interaktív generáció |
Szolgáltatások |
Egyirányú
továbbítása néhány csatornának |
Egyirányú
továbbítása nagyszámú csatornának |
Kétirányú
továbbítása nagyszámú csatornának és más szolgáltatásoknak |
Üzleti
modell |
Reklámbevétel
(általános hirdetések) és/vagy licencdíj |
Reklámbevétel
(általános hirdetések), licencdíj és előfizetési díj |
Reklámbevétel
(célcsoportra szabott hirdetések), előfizetési díj és tranzakciós bevételek |
Felügyeleti
módszerek |
A
frekvenciák állami tulajdonban vannak, ezek használatát engedélyezik |
A
terjesztés és a tartalom szabályozása |
A
hozzáférés szabályozása és egyéb kötelező érvényű szabványok |
Szabályozási
modell |
Közszolgálat
|
Közszolgálat
és korlátozott közérdekű szabályok |
Kidolgozás
alatt |
1.sz. tábla: a műsorszolgáltatás három generációja
Az
első generációs modell jellemzője – melynek kezdetét a 70-es évek közepére, a
háború utáni évekre szokás tenni -, hogy egyirányúan juttatott el a nézőkhöz
korlátozott számú csatornát, amelyek mindegyike nagy közönséghez szólt, így
jelentős hirdetési bevételt hozott. Ezen műsorszolgáltatókat a szabályozás
megóvta a versenytől, abban a szellemben, hogy ezek a szolgáltatók valójában az
állam által számukra átengedett frekvencia-használattal egyfajta köz-feladatot
látnak el, ezért legitim a monopóliumuk védelme. Ebben a modellben a
szolgáltatók nyereségét tehát a monopol helyzetük biztosította, míg közszolgálatuk
teljesítése jelentős kívánnivalókat hagyott maga után.
A
70-es években lezajlott technikai fejlődés eredményeképpen a kábeles és a
műholdas szolgáltatások lehetővé váltak. Ezen új platformok valójában ugyanazt
az egyirányú szolgáltatást tették lehetővé, mint a korábbi modell, csak
kibővült kínálattal. Ugyanakkor az üzleti modelljük átalakult: előfizetési
díjak közvetlenül a nézőktől, jobban targetálható érdeklődési körnek szóló
csatorna-kínálat jelentek meg. A szabályozás is ennek megfelelően „vegyes” jellegű,
részben a tradicionális előírások, részben az új jelenségeknek megfelelő
követelmények alkotják. A kábeles szolgáltatók az esetek nagy részében helyi
monopol-jogokat kaptak meghatározott díj megfizetése ellenében, illetve
bizonyos hozzáférési kötelezettségek biztosítása mellett.
Hosszas
késedelem után, a digitális feldolgozás és továbbítás elterjedésével a
műsorszolgáltatásban új korszak köszöntött be. Ezen új szolgáltatási modell
merőben más szabályozói megközelítést kíván, ami kihívások elé állítja a
világon mindenhol a jogalkotókat.
A
duális médiapiac kialakulása előtti időszakban, mikor még a rádiózás és a
televíziózás állami monopólium volt, az elektronikus médiumokra vonatkozó
jogszabályok tulajdonképpeni, jobban-rosszabbul megvalósult, alapvető célja
sokáig a műsorszolgáltatás állami monopóliumának igazolása volt. (Értjük
ezalatt azt, hogy az egyes „médiatörvények” mindenfelé tartalmukat tekintve
nagyrészt arról szóltak (szólnak), hogy mik is az állami beavatkozás
társadalmi, technikai vagy jogi indokai. Így pl. a frekvencia-szűkösséggel -
mint technikai-műszaki okkal - magyarázták azt, hogy miért az állam dönti el,
hogy ki kaphat csatornát és ki nem. De ugyanígy megindokolandó, hogy a szólás
amúgy alkotmányosan védett szabadságát miért lehet a kiskorúak érdekében
korlátozni, így pl. megtiltani, hogy szexuális tartalmú műsorok 23 óra előtt
bemutathatóak legyenek.)
Tekintettel
a műsorszolgáltatási piac dinamikus növekedésére és az elektronikus médiumok
jelentős társadalmi hatásfokára, a világ minden országának kormánya bevezette a
műsorszolgáltatás jogi szabályozását, tehát azok az országok is, amelyekben a
nyomtatott sajtó szabadsága szinte teljesen korlátlan.
A
műsorszolgáltatás kezdeteitől fogva felmerült a kérdés, hogy a nyomtatott sajtó
vázlatos, rendészeti, adminisztratív szabályozásával összehasonlítva, milyen
mértékben és milyen indokok alapján korlátozható a műsorszolgáltatási
jogosultság, és a műsorok tartalma.
A
legtöbb országban, kivéve Angliát, az ezzel kapcsolatos érvek alkotmányjogi (azaz közjogi) jellegűek, és mára
jelentős nemzeti alkotmánybírósági és
bírósági gyakorlat áll rendelkezésre az ezzel kapcsolatosan felmerülő jogi kérdések eldöntéséhez.
A
médiumokra vonatkozó szabályozás (idetartoznak főleg az engedélyezéssel és
szervezeti rendszerrel kapcsolatos kérdések) alátámasztásával és cáfolatával
kapcsolatban számos elmélet született.
Ezek közül a következő legjellemzőbb öt elmélet – azaz a közkincs-, a
szűkösség-, a hatásmechanizmus-, a történeti- és a kiegyensúlyozás-elmélete -,
és azok cáfolatai kerülnek röviden bemutatásra[3].
Az
egyik leggyakrabban hangoztatott érv szerint egy állam frekvencia készlete
közkincsnek, azaz magántulajdonba nem adható közjószágnak tekintendő. Ennek következtében kizárólag az állam,
illetve az állam által felhatalmazott szerv dönthet azok elosztásáról, az
általa meghatározott kritériumok alapján.
Azokban
az országokban, ahol a föld mélye szintén nem adható magántulajdonba, hasonló
érvekkel támasztják alá a kábeles
műsorszolgáltatás állami engedélyeztetésének kötelezettségét, hiszen a
kábelvezetékek kiépítéséhez a föld mélyére szükséges ásni.
Ez
a gondolat azonban nem túl meggyőző, hiszen arról van szó, hogy az állam
kizárólag különleges helyzeténél fogva vindikálja magának a műsorszolgáltatók
kiválasztásának, és a tartalomszolgáltatás feltételei meghatározásának
jogát. Tehát ezen az alapon az állam,
illetve az állam által felhatalmazott bármely szerv azt is megtehetné, hogy a
nyilvánosság mellőzésével, versenykiírás nélkül határozná meg a számára
legszimpatikusabb leendő műsorszolgáltatót.
Ezzel
kapcsolatban felmerült, hogy a kormányok helytelen módon arra használják fel a
műsorszolgáltatás engedélyezésével kapcsolatos hatalmukat, hogy a
műsorszolgáltatási és egyéb díjak megfizettetésével megvásároltassák a
műsorszolgáltatókkal szólásszabadsággal kapcsolatos jogaikat. Ez a
gondolatmenet abból indul ki, hogy a műsorszolgáltatókat ugyanolyan mértékű szólás- és véleményszabadsággal kapcsolatos jogok illetik meg, mint a
nyilvános helyen beszélgető, vagy cédulákat nyilvános helyekre kiragasztó
magánszemélyeket.
Mindezt
összevetve, a közkincs-elmélet tehát nem szolgál megnyugtató magyarázatként,
csak egy lehetséges megoldási mintának tekinthető.
A
műsorszolgáltatásra vonatkozó jogi korlátozások egyik leggyakrabban említett
igazolása a rendelkezésre álló frekvencia-tartományok
szűkössége. E szerint a
műsorszolgáltatásra alkalmas rendelkezésre álló frekvencia nem korlátlan
jószág, száma véges. Ezért lehetetlen,
hogy minden arra igényt tartó közszolgálati
vagy kereskedelmi műsorszolgáltató frekvenciához jusson. Ez a tény jogosítja fel tehát a
törvényalkotót arra, hogy a műsorszolgáltatást engedélyhez kösse, és annak
tartalmára vonatkozóan kötelező előírásokat állapítson meg. A tartalmi
korlátozás indoklása szintén a frekvenciajószág szűkössége miatt
indokolt. Azaz, mivel ennek folytán nem
juthat mindenki ahhoz a lehetőséghez, hogy televízión keresztül terjeszthesse
nézeteit, ezért a programok tartalmának kiegyensúlyozottnak kell lenniük.[4]
A
frekvencia-szűkösség elméletét fogadta
el a hozzáférés és a tartalom korlátozás elsődleges indokaként például
Németország, Franciaország, Olaszország és Magyarország alkotmánybírósága is.
A
rendelkezésre álló frekvenciák szűkösségének magyarázata a kábeles, műholdas és
digitális televíziózás és rádiózás korában azonban ma már egyre kevésbé
elfogadható, ugyanis a műsorszolgáltatási technológiák mai fejlettségi szintjén
a lehetséges televízió és rádió csatornák száma gyakorlatilag korlátlan.
(Ugyanakkor a jogszabályok lehetővé teszik, hogy a kormányok rendszerint minden
társadalmi ellenőrzés nélkül foglaljanak le saját használatukra, rendészeti
célokra tetszőleges számú és tartományú frekvenciát.)
Az
alkotmánybíróságok a “szűkösség-elméletet” gyakran párosítják piaci, gazdasági
tényezőkkel. Így például a német
alkotmánybíróság vonatkozó döntésében[5] a rendelkezésre álló frekvenciák
korlátozottságára vonatkozó érvhez hozzátette a műsorszolgáltatáshoz szükséges,
a nyomtatott sajtóhoz viszonyított magas indulási és működtetési költségek
tényezőjét is.
Lehetségesnek tűnik, hogy, ez az érvelés is idejét
múlta, hiszen a legtöbb európai
országban és az Egyesült Államokban több helyi rádió, illetve televízió
működik, mint amennyi a helyi lapok száma.
Ebből is következik, hogy ha ilyen mértékben bővülhetett a médiapiac,
akkor átgondolást kíván az a ma leginkább televíziózásra vonatkoztatott érv,
hogy csak tőkeerős vállalkozások szűk köre képes bejutni, és tud hosszú távon
életképes maradni a médiapiacon. Az más
kérdés, hogy a tartalom szabályozásának teljes mellőzése esetén az elektronikus
médiapiacnak üzleti érdeke fűződjön olyan változatos tartalmak sugárzásához,
mint a nyomtatott sajtó esetében.
Azonban
a lényegen nem változtat az a tény, hogy a rendelkezésre álló frekvenciák
szűkösségével, illetve a piacra jutás magas költségvonzataival a mai technikai
és piaci körülményeket figyelembe véve nem feltétlenül indokolható a hozzáférés
és a tartalomszolgáltatás korlátozásának állami monopóliuma.
Az
elektronikus médiumoknak a nyomtatott sajtóénál részletesebb szabályozásának
indokolására vonatkozó harmadik érv a két
médium karakterének, hatásmechanizmusának különbözőségére épít. E szerint a televíziónak és a rádiónak sokkal nagyobb befolyásoló ereje van, mint a
nyomtatott sajtónak. Az USA Legfelsőbb Bírósága Pacifica-döntése[6]
szerint a rádió és televízió betör az otthonokba, mindent áthatóak, és
nehezebben kontrollálhatóak, mint a nyomtatott sajtó. Különösen így van ez a gyermekek esetében,
akiknek könnyebb kivenni az újságot a kezükből, mint elszakítani őket a
képernyőtől. Ehhez hasonló érvekkel
indokolva vezették be például Angliában a
szexuálisan kihívó, illetve erőszakos műsorokra vonatkozó törvényi
korlátozásokat.
Megjegyzendő,
hogy a német alkotmánybíróság Harmadik
Televíziós Ítélete[7] a
műsorszolgáltatás tartalmi korlátozásának igazolását más indokokra
alapozta. E szerint
tartalomszabályozására tekintet nélkül a rendelkezésre álló frekvenciakészlet
központi elosztására azért van szükség, hogy megvalósuljon a műsorszolgáltatás
pluralizmusa, sokfélesége. Ugyanis
szabadpiaci körülmények nem biztosítják azt a fokú tartalmi pluralitást, amely a csaknem teljesen szabályozatlan
nyomtatott sajtónál piaci körülmények között jelen van. Tehát a német taláros testület és észak
amerikai kollégáik bár más-más indokok alapján jutottak ugyanarra a
következtetésre, a Pacifica döntés és
a Harmadik Televíziós Ítélet is
hangsúlyozza, hogy az elektronikus médiumok nagy befolyásoló erővel rendelkező
tömegkommunikációs eszközök.
A
fenti érvekkel kapcsolatos ellenérvek a következőképpen összegezhetők. A televízió nem ront be otthonainkba, ha nem
akarjuk: nem kötelező például televízió
készüléket vásárolni, illetve azt ki
lehet kapcsolni. Ugyanakkor elgondolkodtató a kifejezés szabadságának
korlátozása arra alapozva, hogy annak hordozója nagy befolyású médium. El kell ismerni ugyanakkor, hogy a televízió
egyelőre még a legbefolyásosabb tömegkommunikációs eszköznek tekinthető: az
emberek túlnyomó többsége idejének többszörösét tölti a televízió készülékek
előtt, mint újságolvasással. Továbbá az
is igaz, hogy könnyebb megakadályozni, hogy a gyermek például pornográf
tartalmú újságot olvasson, mint hasonló célból elterelni őt a tévé képernyője
elől. Ez utóbbi érv azonban nem igaz az
előfizetéses csatornákra, illetve bármilyen tévécsatornára vonatkozóan,
amelyekhez speciális dekóderekkel lehet csak hozzáférni.
A
negyedik érv szerint az elektronikus és nyomtatott sajtó különböző mértékű jogi
korlátozása történeti okokból indokolt.
Valójában
az elektronikus és nyomtatott sajtó között kevés különbség van, mégis
különbözőképpen kezelik őket, melyet elsősorban történetük indokol. Hiszen a
televíziózás és a rádiózás nem túlságosan régi médium, ezért érthető, hogy a
társadalom tart tőlük, szabályozni szeretné őket. (Például a színház működésére
vonatkozóan - amelyek a legősibb médiumok közé tartozik - nem csak
Magyarországon, de más államokban is általában jóval kevesebb mértékű törvényi
korlátozás van érvényben, mint a mozikra vonatkozóan.)
A
fenti gondolatok azonban vitathatóak.
Egyrészt igaz az, hogy az elektronikus- és a nyomtatott sajtó különböző
jogi szabályozásában van némi szerepe megjelenésük különböző történetének, az
ahhoz kapcsolódó tradícióknak. Az elmélet kiindulópontja vitatható
azonban. Az elektronikus és nyomtatott
médiumok között számos fizikai és tartalmi különbség van. Ezt felismerve, a nemzeti és nemzetközi
jogalkotók működésüket külön jogszabályban szabályozzák.
A
különböző jogalkotói hozzáállás, azaz az elektronikus médiumokra vonatkozó hozzáférési és tartalmi korlátozások
azzal igazolhatóak, hogy erre szükség van a nyomtatott
sajtó által élvezett viszonylagos szabályozatlan piaci és működési
körülmények kiegyensúlyozása okán.
A
két médium között tapasztalható számos hasonlatosság következtében az lenne
célszerű, hogy mind a nyomtatott, mind az elektronikus sajtóra ugyanolyan
mértékű és jellegű jogi korlátozások lennének érvényben. Tehát a hozzáférés és
tartalom szabályozás bevezetése túlzottnak tekinthető állami beavatkozási
lehetőség a kifejezés szabadságába, amely viszont azzal indokolható, hogy az
ilyen szabályozási megoldás kiegyensúlyozza a nyomtatott sajtó szinte korlátlan
szabadságát.
Ha
azt állítjuk, hogy a szólás-és kifejezés szabadságának jogi korlátozása túlzott
állami beavatkozási lehetőséget teremt ebbe az alkotmányos alapjogba, akkor
ebből az következik, hogy az elektronikus médiumokra vonatkozóan se legyenek
érvényben hozzáférést akadályozó, és tartalmi kötöttségeket előíró
jogszabályok. Sőt, kacsolódva a történet-elmélethez, ha nincsenek jelentős
különbségek az elektronikus és nyomtatott sajtó között, ez is a rádiózás és
televíziózás deregulációjának követelményét támasztaná alá.
A
kiegyensúlyozás-elmélet lényege, miszerint a rádiózásra, televíziózásra
vonatkozó korlátozó szabályozás egyensúlyt jelentene a nyomtatott sajtó nagyobb
fokú szabadságával szemben gyenge lábakon áll. (Például egyes brit politikai
elemzők szerint, Angliában a nyomtatott sajtó inkább konzervatív párti, míg a
műsorszolgáltatók többsége a munkáspárttal szimpatizál. A brit médiatörvény tiltja, hogy a programok
részrehajlóak legyenek, illetve ezzel összhangban a hírprogramok televíziós és
rádiós kommentálását sem engedi. Ezzel
párhuzamosan, az írott sajtóra vonatkozóan nincsenek ilyen, és ehhez hasonló
brit tartalmi jogi korlátozások.) Tehát
az egyik médiaszektor szabályozásának követelménye a másik médiaszektor
szabályozatlanságának kiegyensúlyozása érdekében nem jelenthet hatásos
megoldást.
A
fentiekből következően nem könnyen igazolható a két típusú (nyomtatott és
elektronikus) médiumokra vonatkozó szabályozási különbségekből adódó
szabadság-különbség.
Mégis, például a német, olasz, észak-amerikai
alkotmánybíróság[8], illetve a magyar alkotmánybíróság is úgy foglalt
állást, hogy a kifelezés szabadságával kapcsolatos alapjogok a nyomtatott sajtóhoz képest az elektronikus
médiumok esetében korlátozhatóbbak. Ezen
alkotmányvédő testületek lényegében kimondták, hogy míg az újságírók,
lapszerkesztők ugyanolyan fokú és tartalmú alkotmányos védelmet élveznek, mint
saját kiskertjükben, otthonaikban beszélő, vagy más önmagukat kifejező
tevékenységet folytató egyének, ezzel szemben a riporter, szerkesztő-riporter,
akár lelkiismereti meggyőződésével ellentétesen is, semleges és
kiegyensúlyozott tájékoztatásra kötelesek.
A
média-szabályozás kezdetei – amint említettük - az 1910-es évekre vezethetők
vissza, ezen belül a rádiózás speciális szabályainak kialakulására. A rádiózás
eddig az időpontig teljességgel szabad volt, azonban ekkora a frekvenciasávok
interferencia-problémái (lásd pl. a Titanic-esete) nemzetközi szintű
szabályozást tettek szükségessé a használat (tehát nem a tulajdonlás!) tekintetében.
Ezt követően, a gazdasági és technikai szempontok egyre jelentősebbé válásával,
illetőleg a nemzetbiztonsági kérdések előkerülésével (I. világháború) a
szabályozási kényszer immáron globálissá vált. Ennek nyomán a világ különböző
területein, országaiban más és más utat járt be a jogalkotás, teljességgel
különböző modelljei alakultak ki mind a műsorszolgáltatásnak, mind
természetesen a szabályozásának.
Európára
általános érvénnyel jellemzően elmondhatjuk, hogy a műsorszolgáltatás mint
állami monopólium, azaz közszolgálati funkciók ellátása, és ehhez állami
szubvenció biztosítása volt a jellemző, Anglia kivételével, ahol a
finanszírozás a kezdetektől sajátos módon történt, alapvetően az előfizetői
rendszer révén, a készülékek árába foglalt díjak által, amely a mai napig a
legteljesebb függetlenséget jelenti a BBC számára, mintaértékűen.
Ezzel
szemben az Egyesült Államokban a reklámok, azaz a gazdasági érdek megjelenése
irányította a szabályozás fontosságára a figyelmet elsősorban. A mai napig a szabályozó
hatóság szerepét betöltő Federal Communication Committee (FCC) 1934-ben állt
fel, 5 tagját a politikai pártok delegálják, és engedélyezési tevékenységét a
„köz érdekében” látja el.
A
média-szabályozás alapvető ellentmondása az engedélyezés, tehát a korlátozás
versus a szólás- és a vélemények szabadságának fundamentális joga közötti
konfliktusban rejlik. A szabályozás mint korlátozás csak és annyiban
engedhető meg, amennyiben ezen jogokkal
legalábbis egyenrangú jogokat, érdekeket szolgál. Éppen ezért a korlátozás csak
pontosan meghatározott, jogos és jelentős érdekek miatt, arányosan történhet.
Ilyen érdekek lehetnek mindenekelőtt:
Mindezen
szempontokkal szembeni általános követelmény azonban a szükségesség és arányosság általános korlátja.
A
média-szabályozás három legtipikusabb
módszere pedig a következő:
Ezen
rendszerben kell a mindenkori célokhoz a legadekvátabb eszközöket megtalálni.
A
pluralitás oltalmának hagyományos
eszközei:
Azt
ma még senki sem vitatja, hogy a jogos érdekek és értékek érvényesek lennének. A kérdés azonban az, hogy melyek az adekvát eszközök jelenleg a hatékony
védelmükre.
Eddig
igen kevés országban vezették be a digitális televíziót szélesebb körben, s az
ezzel járó, a változásokat érintő vita ezért sokszor igencsak spekulatív
jellegű[10].
Az
alábbiakban megkíséreljük a lehető legegyszerűbb módon bemutatni a digitális
műsorszolgáltatás működését.
Program 1 Program
2 Program 3 Program 4 Program 5
Play-out-center
Multiplex
adat-áram
adat-áram adat-áram
digitális/analóg
konverter
Program 1 Program
2 Program 3 Program 4 Program 5
Analóg vevőkészülék
1.
sz. ábra: a digitális műsorszolgáltatás alapjául szolgáló multiplex-eljárás[11]
Mindenekelőtt
a digitális műsorszolgáltatás helyett az „interaktív” műsorszolgáltatást
szeretnénk párhuzamosan bevezetni és definiálni. Az interaktív
műsorszolgáltatást a lehető legpontosabban az angol szabályozó hatóság, az
Independent Television Commission (ITC) határozta meg:
„az
interaktív szolgáltatások olyan, a néző/befogadó által egyedileg
kezdeményezetten igénybe vehető szolgáltatások, amelyek nem feltétlenül
kapcsolódnak valamely konkrét csatorna kínálatához”.[12]
Ez a meghatározás lehetővé teszi, hogy az interaktív műsorszolgáltatást
tágabban értelmezhessük, azaz különbséget tehessünk a program-kínálathoz kötődő
és a dedikált szolgáltatások között.
A
program-kínálathoz kötődő szolgáltatások alatt a meglévő szolgáltatások
kiterjesztését, fejlesztését értjük, így például azokat az eseteket, amikor a
néző/befogadó számára a programhoz kapcsolódó, értéknövelt szolgáltatások
igénybevételét teszik lehetővé. Ezekben az esetekben gyakorlatilag bármilyen
szabályozói előírások ellenére is a meglévő szolgáltatók fognak dominálni.
A
dedikált szolgáltatások ezzel szemben függetlenek mindenfajta
program-kínálattól -, tipikusan ilyenek a szórakoztató, tájékoztató vagy egyéb
hasonló szolgáltatásokat egyedi megállapodások alapján nyújtók, például az
elektronikus program-füzet (’EPG’) vagy a video-on-demand szolgáltatók, avagy
az elektronikus kereskedők.
Elektronikus programfüzet szolgáltató
Program
adat ( a szolgáltatóktól) Transzmissziós jel
Desktop szoftver
Set-top-box
2. sz. ábra: az elektronikus
programfüzetek (’EPG’S’)[13]
A
digitális műsorszolgáltatással kapcsolatos problémák a feltételes hozzájutási
rendszerek fölött ellenőrzést gyakorlókkal és a versenyellenes viselkedéssel
kapcsolatban merülhetnek fel elsősorban, mivel komoly lehetőségük lesz arra,
hogy a jövőben jelentős befolyást gyakoroljanak a piacon, különösen a saját
szolgáltatásaik előmozdítása tekintetében. Ahogy a “kapu” memóriaereje
fokozódik, az említett erő is nőni fog. Így arra a megállapításra lehet jutni,
hogy a médiához való hozzáférés ellenőrzése nagyobb hatást fog gyakorolni, mint
a tulajdonlása ellenőrzésére tett kísérletek. Az Egyesült Királyságban a
műsorszolgáltatók és a szabályozó hatóságok egyaránt komoly aggodalmat fejeztek
ki szűk keresztmetszetek kialakulásával, valamint azzal kapcsolatban, hogy a
„kapuk” fölött ellenőrzést gyakorlók saját gazdasági előnyükre fogják
kihasználni az ilyen szűk keresztmetszeteket.[14]
Feltételes
hozzáférés-szolgáltató
Titkosítás Smart-card Smart-card Fogyasztói támogatás
kibocsátás terjesztés
Technikai szolgáltatás Fogyasztói szolgálatatás
Hálózat-felszabadítási
kötelezettség
(‘unbundling
obligation’)
Titkosítás Smart-card Smart-card Fogyasztói támogatás
kibocsátás terjesztés
Fizetős műsorszolgáltatás iránti igény
3. sz. ábra:
a feltételes hozzáférés rendszere[15]
A
domináns szolgáltatók számára 3 különböző területen is adódik lehetőség a
versenytársak kizárására, és az erőfölénnyel való visszaélésre:
1.
az
adattovábbító rendszer,
2.
a
nézőtől/befogadótól a szolgáltatóhoz vezető vissza-út, illetve
3.
a
néző/befogadó saját befogadó készüléke (tipikusan set-top-box) tekintetében.
1.
Az
adattovábbító rendszer esetében, a program-kínálat alapú szolgáltatásoknál a
visszaélésre mindenekelőtt az ad lehetőséget, hogy a szolgáltatónak módjában
áll a versenytársak adatátviteli jeleinek gyengítése révén azok
szolgáltatásainak színvonalát csökkenteni. A dedikált szolgáltatók esetében még
nehezebb a helyzet, ezek csak és kizárólag a szolgáltató hozzájárulásával
tudják eljuttatni a kínálatukat a nézőhöz/befogadóhoz.
2.
A
nézőtől/befogadótól a szolgáltatóhoz vezető vissza-út során, amely
létfontosságú az interaktív szolgáltatások igénybe vételéhez, az
adat-visszajuttatás módja és sebessége lehet döntő. Erre jelenleg a kábeles
platform a legalkalmasabb. Ugyanakkor ezen szolgáltatók kvázi-monopol helyzete
lehetővé teszi, hogy egyszerűen megtagadják szolgáltatásukat harmadik személyek
számára, vagy csökkentett értékű szolgáltatást nyújtsanak, vagy díjat kérjenek
érte.
3.
A
néző/befogadó saját befogadó készüléke, azaz az otthoni terminál vagy
set-top-boksz esetében legalább két olyan elemet találhatunk, amelyek az
erőfölénnyel való visszaélést lehetővé teszik. Az egyik az EPG, a másik az API.
Mindkét funkcióhoz való hozzáférés kritikus lehet az ingyenes (akár földi, akár
műholdas) szolgáltatók számára, hiszen a fizetős platform üzemeltetőjével kell,
hogy kereskedelmi megállapodásra jussanak a hozzáférés feltételeiről.
A.) Elektronikus programkereső (EPG)[16]
Az elektronikus programkereső egy navigációs
rendszernek tekinthető, funkciója hasonló a számítógépeknél alkalmazott browser-ekhez. Az EPG-k szerepe egyre fontosabbá válik a megnövekedett
csatornakínálat, az Internet, az elektronikus tranzakciók és interaktív
szolgáltatások kezelésében. Az EPG
szerkesztők és az üzemeltetők saját keresőkkel jelenhetnek meg a piacon, ami
azonban tartalmi, prezentációs, tálalási szempontból konfliktus forrásává
válhat a szolgáltatók között.
Ez az érdekellentét a szabályozást azonban
önmagában talán nem indokolja, fontosabb ennél, hogy az EPG technológiai értelemben is szűkös erőforrássá válhat. Az EPG-hez egy harmadik fél által való
hozzáférését akadályozhatja, hogy a szolgáltatók különböző szolgáltatási
információs rendszereket alkalmaznak, amelyekre támaszkodva az operációs
rendszer frissíti az EPG-t. Előállhat
ezért, hogy egy szolgáltató EPG-je
csak a saját tartalmakat ismeri fel, míg egy harmadik fél programjait nem.
Az EPG
üzemeltetőkre vonatkozó, a harmadik fél számára fair és diszkriminációmentes hozzáférést biztosító szabályozást
eddig csak az Egyesült Királyságban vezetett be a televíziós szabályozó
hatóság, az ITC.
B.) Application
Programme Interface (API –
alkalmazás interfész)
Az API
jelentése a set-top-box-ban lévő
operációs rendszer. Az API
nélkülözhetetlen az elektronikus programkereső alkalmazásához, valamint az
elektronikus kereskedelmi és on-demand
szolgáltatásokhoz.
Ahogy
már említettük, a média-szabályozás három módszere ismeretes:
Ezen
rendszerben kell a mindenkori célokhoz a legadekvátabb eszközöket megtalálni,
azaz jelen pillanatban úgy tűnik, hogy a hálózati hozzáférés szabályozása az
alkalmazandó. Míg az analóg műsorszórás esetében a műsorkészítőtől a nézőig,
hallgatóig terjedő „út” tulajdonképpen viszonylag rövid, addig a digitális
terjesztés esetében – a már említett multiplex-eljárás okán – lényegesen
hosszabb.[17]
Hozzáférés- Multiplex Elektronikus program
füzet Feltételes Befogadó
szolgáltató hozzáférés
4. sz. ábra: a műsor „útja” a
befogadóig[18]
A
műsorszolgáltatók felismerték ennek a technológiának a jelentőségét, s egy
ideje azon versengenek, hogy határozottan kifejezésre juttassák jelenlétüket a
piacon. 1996-ban Németországban az erős Kirch- és Bertelsmann-csoportok hosszú
harcot folytattak egymással versenyképes hozzáférő berendezések kifejlesztése
érdekében, végül közösen fejlesztették ki dekódoló berendezésüket.[19]
Tekintettel
arra a potenciális erőre, hogy a “kapuőrök” döntik el, ki kerüljön a
fizető-TV-piacra, s így azt is, hogy milyen műsort lehet fogni, döntő
jelentőségű, hogy szerepet játsszanak a tulajdonlás jövőbeni szabályozásában. A
műsorszórás szabványainak alkalmazásával foglalkozó EU-Irányelv[20]
(a továbbiakban: Televíziós Szabványok Irányelve) értelmében a hozzáférési
rendszereket tisztességes, ésszerű és megkülönböztetés-mentes alapon kell
hozzáférhetővé tenni a műsorszolgáltatók számára az EU-n belül.
A
különböző kódoló rendszerek használata további lehetséges problémát vet fel. Ez
megkívánná, hogy a nézők több dekódoló berendezéssel rendelkezzenek ahhoz, hogy
valamennyi digitális, földfelszíni, illetve fizető-TV-szolgáltatást igénybe
tudják venni. Ezért határozottan felmerül annak kötelező igénye, hogy közös
programközi alkalmazás (‘API’) használata váljék lehetségessé, amely minden
dekódolóban benne lenne. Ezek így különböző kódrendszereket kezelhetnének, s
így a nézők minden adást egyetlen eszköz segítségével foghatnának. A közös
programközi alkalmazás egyelőre nem szerepel a Televíziós Szabványok Irányelvében
azon az alapon, hogy ez elriasztana a beruházástól, és azt jelentené, hogy akik
nem vettek részt az erre a technológiára irányuló kutatásban, egyszerűen
kihasználhatnák a mások által eszközölt beruházásokat[21]. Az API-k standardizálása még valószínűleg
korai, de a harmadik fél számára való hozzáférés fontossága miatt felvetődik a
szabályozás lehetősége. Uniós szabályozás tehát egyenlőre nem vonatkozik az API-kra, egyedül a brit szabályozó
hatóság, az Oftel írta elő a fair és diszkriminációmentes hozzáférés
követelményét a feltételes hozzáférésre vonatkozó szabályozás részeként. Az
Európa Tanács Ajánlása a Médiapluralizmust Előmozdító Intézkedésekről felhívja
a tagállamokat, hogy “vizsgálják meg a digitális műsorszolgáltató szabványokra
vonatkozó közös technikai normák bevezetésének lehetőségét és kívánatosságát”.[22]
Jogilag a digitális műsorszórás szabályozása 3
ponton lehetséges:
Mindhárom
esetben ugyanazzal a problémával találkozunk, nevesen, hogy az ezen műszaki
eszközök, illetve eljárások fölött dominanciával bírók a tartalmat is
kontrollálni tudják, illetve ezzel a kontrollal visszaélhetnek.
Ami
a jövőbeni szabályozást illeti, rendkívül fontos, hogy a médiumokhoz való hozzáférés a lehető legnyitottabb maradjon, a
technológia a lehető legnagyobb mértékben szabványosított legyen, és a
“kapuőrök” tevékenységei ne maradjanak teljesen ellenőrizetlenül, ugyanakkor ne
rettentsék el a potenciális befektetőket a fejlesztésektől, és egyéb
beruházásoktól. A lehetséges szabályozási eszközök között részben a távközlés,
részben a versenyjog területéről ismert hálózat-megnyitási
kötelezettségek (‘unbundling-rules’), illetve az alapvető szükségletek kielégítésének kötelezettsége (‘essential
facility doctrine’), valamint a média-területén, elsősorban a kábeles továbbítás
tekintetében alkalmazott, ún. ‘must-carry-rules’
igénybevétele tűnik célravezetőnek.[24]
Ahogy
egyre több csatorna kerül adásba, a műhold, a kábel és most a digitalizálás
bevezetésével a hirdetési bevétel nem lesz elegendő az új csatornák jó részének
finanszírozására. A műsorszolgáltatóknak egyre nagyobb mértékben kell majd arra
törekedniük, hogy az előfizetői rendszeren keresztül jussanak bevételhez a
fogyasztóktól. Egy 1997-ben készült európai bizottsági tanulmány becslése
szerint, míg ma a háztartások a médiaszektor bevételének 33%-át adják,
2005-ben ez már 48 % lesz.[25]
A piac jelenleg többé-kevésbé telített, így a műsorszolgáltatók számára nézőket
a saját csatornájukhoz vonzzák, ami viszont a jövőben nagyobb teret enged a
fogyasztói igények érvényesülésének.
Három
olyan példán keresztül kíséreljük meg bemutatni a különböző szabályozási
megoldásokat, amelyek a digitális műsorszolgáltatás elterjedésében a világon az
elsők között járnak, illetve amely országokban a szabályozás is valamilyen, az
alábbiakban részletezett okból speciálisnak tekinthető.
A
digitális műsorszolgáltatás megjelenése mindenhol jelentős kihívás elé
állította a szabályozásért és a közpolitika kialakításáért felelősöket:
egyrészről a gyorsan fejlődő technológia, az iparág alapvető
törvényszerűségeinek megváltozása (piacra lépési korlátok, árak, stb.) egy
viszonylag idejétmúlt szabályozói eszközökkel ellátott állammal találták szembe
magukat. Másrészről viszont a digitalizáció által megnyíló lehetőségek alkalmat
teremtenek változásokra, változtatásokra: a digitális átvitelre való áttéréssel
felszabadulnak olyan frekvenciák, amelyek a távközlési szolgáltatók számára
lehetnek létfontosságúak fejlesztéseikhez; az információs társadalom felé
vezető úton nagy lépések tehetőek meg, ezáltal csökkentve a „digitális
szakadék”-ot; valamint a jogalkotásnak lehetősége nyílik a verseny
előremozdítására ezeken a területeken amellett, hogy csökkenthetik a pénzügyi
és szabályozási korlátokat az újonnan belépők előtt.
A
legalapvetőbb kérdések a következők voltak:
1.
hogyan
lehetséges olyan konszenzust teremteni a piaci szereplők között, amelynek révén
a technológiai szabványok általánosan elfogadottakká válhatnak,
2.
a digitális
műsorszolgáltatás igénybevételéhez szükséges eszközök (pl. set-top-boksz)
tekintetében hogyan lehet a versenyt fenyegető tényezőket egyértelműen
azonosítani, valamint
3.
hogyan,
kinek, milyen szabályok szerint tegyék lehetővé az új terjesztési lehetőségek
igénybe vételét.
Miközben
ezek a kérdések gyakorlatilag azonos vagy hasonló módon merültek fel a világon
mindenhol, ugyanakkor a rájuk adott válaszok szignifikánsan eltérnek.
Tekintettel
arra, hogy a médiaipar mára megszűnt vertikálisan integrált lenni, amilyen pl.
a fekete-fehér készülékeknek a színesre történő lecserélésekor volt, így a
digitális átállás széles körű koordinációt igényel minden lehetséges szereplő
bevonásával. A technológiai szabványok kidolgozása az a mód, amivel ezt el lehet
érni. Erre három lehetőség adódik:
-
a piac maga
alakítja ki a saját standardjait, amit az állam tudomásul vesz (tipikusan ilyen
a számítógépek esete),
-
az állam, a
szabályozó hatóság alakítja ki a szabványokat kötelező érvényűen (a távközlés
volt erre jó példa), illetve
-
az állam, a
szabályozó hatóság felkérésére, támogatásával és jóváhagyásával szakmai
szövetségek dolgozzák ki ezeket.
A
digitális műsorszolgáltatás esetében gyakorlatilag mindenhol a harmadik
lehetőséget választották, ám különböző eredménnyel. Általános érvénnyel
kijelenthetjük, hogy az EU által választott megoldás messzemenően kielégítőbb[26].
Három
olyan elemet azonosítottak mindenhol, amelyek a leginkább szűk keresztmetszetet
képezhetnek, ezáltal lehetőséget adnak a versenyellenes visszaélésekre. Ezek
közül kettőről, az API-ról és az EPG-kről már a korábbiakban szóltunk. A
harmadik az ún. a feltételes hozzáférés (Conditional
Access System, CAS), amelynek üzemeltetetőire vonatkozóan a nyílt hálózati
hozzáférés biztosításának követelményét írják elő[27].
A szabályozás tehát nem a készülékgyártóknak próbál valamilyen standardot
előírni, hanem a CAS üzemeltetőket
kötelezi arra, hogy az általuk működtetett rendszerek technikailag ne
akadályozzák a hozzáférést.
A
digitális fizetős szolgáltatások igénybevétele a feltételes hozzáférési
rendszeren keresztül történik, ám ezek a dekóderekbe épített rendszerek
egységes szabvány híján gyártó- és így szolgáltató-specifikusak, vagyis nem
biztosítják az átjárhatóságot (interoperability)
és az általános hozzáférést. A szolgáltatók vonakodnak attól, hogy saját
feltételes hozzáférési rendszerükhöz egy harmadik fél számára hozzáférést
biztosítsanak, miután komoly összegeket fektettek a készüléktámogatásba.
Ezeken
a területeken az EU sokkal kevésbé beavatkozó magatartást tanúsított, mint az
FCC. Az EU gyakorlatilag lehetővé tette a kötelező érvényű szabványok
alkalmazásának mellőzésével, hogy egymással nem kompatibilis eszközök és
alkalmazások jöjjenek létre, ugyanakkor előírt olyan általános érvényű
kötelezettségeket, amelyekkel a tisztességes és egyenlő hozzáférés biztosítását
érvényesítette. Mindeközben az FCC az EPG-k tekintetében sokkal
elővigyázatosabb volt, mint a szabványok tekintetében, és gyakorta alkalmazott
hatósági eszközöket, ugyanakkor mindezidáig nem írt elő általános szabályokat[28].
Ebből jelentős problémák is adódtak, míg az európai hatóságok érvényre tudták
juttatni következetesen az EU irányelveket[29].
A
digitális átállás lehetővé teszi a felszabaduló frekvenciák eltérő célú
felhasználását és újraosztását. Ugyanakkor az átmeneti időszak számos olyan
problémát fog felvetni, ami az átállás lebonyolításából adódik: hogyan
lehetséges minimalizálni a szolgáltatás kiesését ezalatt az időszak alatt, az
új licencek milyen módon és alapon kerüljenek kiosztásra (spektrum-specifikusan
vagy szolgáltatásonként, sorsolással vagy árverés alapján), milyen
kötelezettségeket terheljenek az új/régi szereplőkre.
Az
amerikai modell a meglévő szolgáltatók előnyben részesítésén nyugodott. Mindez
azonban a bevezetés késedelme miatt (a 2006-ra tervezett 85%-os penetráció nem
fog valószínűleg megvalósulni) jelentősen zavarodott piaci állapotot
eredményezett.
Az
angol megközelítés ezzel ellentétben a piaci verseny erősödését helyezte az
inkumbens szolgáltatók érdekei elé. Az 1996-os Broadcasting Act tervei szerint
egyedül a BBC kapott teljeskörű lehetőséget egy multiplex használatára,
ugyanakkor a Channel 3 (ITV) és a Channel 4 közösen kapták meg a második
multiplexet, és a Channel 5 és a S4C számára már csak a programjaik átvitelének
garantálását biztosították. A fennmaradó kapacitás – azaz 3 multiplex – az ITC
döntése alapján került elosztásra.
A
franciák a 2000-es Audiovisual Law keretében oldották meg a kérdést: a
jogszabály a Coseil Supérieur de l’Audiovisuel-t (CSA) kötelezi a meglévő,
közszolgálati műsorszolgáltatók előnyben részesítésére és garantálja ugyancsak
a jelenleg is szolgáltató kereskedelmieknek a jogot, hogy pályázzanak a
fennmaradó licencekre.
A
fentiekben megkíséreltem a három különböző szabályozói modell eltérő
megnyilvánulásait elemezni. A kérdés, hogy mi okozza valójában a lényeges
eltéréseket?
Az
angolok az új technológia megjelenésével lehetőséget láttak a verseny erőteljes
fokozására az iparágon belül, például új szereplők megjelenésével, szabad hozzáférési
kötelezettségek kirovásával a domináns CAS és EPG szolgáltatókra, illetve a
felügyeleti hatóság jogkörének bővítésével.
A
franciák ugyanakkor defenzív stratégiát követtek, két célt szem előtt tartva:
lelassítani az átállás folyamatát, hogy az inkumbens szolgáltatók
felkészülhessenek a kihívásokra, illetve az állam hagyományosan erős szerepét a
kultúra területén fenntartani.
Az
amerikaiak a tekintetben hasonló stratégiát követtek a franciákkal, hogy a
domináns szereplők – az ő esetükben a helyi műsorszolgáltatók - érdekeit és
jogait védték, ugyanakkor az angol megközelítéssel mutat azonosságot, hogy a
versenyellenes visszaélésekre tekintettel voltak, és kötelezettségeket róttak
mindenekelőtt a helyi kábeles szolgáltatókra, míg az EU eljárásának megfelelően
iparági szabványok elfogadása mellett döntöttek, még ha sok esetben csak az
elviekben is valósult ez meg mindössze. Mégis, összességében az elkülönült
hatóságok, szabályozó szervezetek és döntések azt eredményezték, hogy bizonyos,
a változásokban ellenérdekelt piaci szereplők lelassíthatták a folyamatokat.
Az
eltérő megközelítések több tényezőre vezethetőek vissza: a különböző
szabályozási politikák, elsősorban a médiaszektorban, az államhatalmak eltérő
felépítése és a korábbi analóg korszak eltérő megközelítései eredményezhették
összességükben a fenti eredményeket. Az angolok esetében a központi kormányzat
meglehetősen erős jogosítványokkal rendelkezett a döntések meghozatalakor, és
ezért a versenyélénkítő céljait keresztül tudta vinni. A franciák
megközelítését leginkább az „ellenőrzött dereguláció” kifejezésével lehetne
leírni, amellyel a folyamatok lassítását és kontrollálását el tudták érni
mindvégig, így az állami dominanciát meg tudták őrizni a kulturális ágazatban.
Az amerikaiaknak ugyanakkor leginkább az okozott problémát, hogy miközben a
kormányzatnak felhatalmazása volt a digitális átállás lebonyolítására, eközben
a hatalmi ágak elválasztása, a hatáskörök differenciált elosztása (az FCC, a
Kongresszus, különböző végrehajtó szervek és a bíróságok), a „fékek és
ellensúlyok” rendszere valójában csak akadályozta ezen központi akarat
végrehajthatóságát.
Az
AOL és a Time Warner egyesülésének bejelentése 2000. januárjában a tranzakció
felügyeletére és engedélyezésére jogosult hatóságok nagyfokú szigorát vonta
maga után. Mindenekelőtt a Federal Trade Commission (FTC) folytatta le
vizsgálatát, melynek eredményeképpen három olyan területet jelöltek meg,
amelyeken versenyellenes helyzet létrejöttétől tartani lehet: egyrészt a
szélessávú Internet hozzáférés, másrészt a szélessávú Internet adatátviteli
szolgáltatások, illetve az interaktív műsorszolgáltatások. Miközben az első két
terület kérdése kapta a legnagyobb hangsúlyt, ugyanakkor a harmadik
ráirányította a figyelmet a műsorszolgáltatás következő generációjának
felépítésére is. A legfőbb problémát az AOLTV, azaz az AOL interaktív
szolgáltatása jelentette. Az FTC
megállapításai szerint az egyesülés révén az AOLTV olyan helyzetbe kerülhet,
amelynek révén a Time Warner kábel-hálózatán módjában áll a versenytársakat
kiszorítani, ezáltal országos szolgáltatásaikat is hátrányosan befolyásolni.
Mindezek ellenére az FTC határozata mindösszesen csak megtiltotta az AOL/Time
Warner számára, hogy befolyásolja az előfizetőit abban, hogy más műsorszolgáltatók
által, a saját hálózatán továbbított
műsorszórási jeleket megfelelően foghassák.
Ugyanakkor
az FCC sokkal szélesebb összefüggéseiben vizsgálta az egyesülést, és felismerte
azt, hogy a versenyellenes helyzet létrejötte annál sokkal átfogóbban fenyeget,
mint azt az FTC vélelmezte. Az FCC éppen ezért nyitva hagyta saját magának a
lehetőséget – miközben engedélyezte az egyesülést lényeges fenntartások nélkül
-, hogy a későbbiekben, a tényleges piaci folyamat elemzése alapján, amennyiben
valóban visszaélést tapasztal, úgy további megszorításokat és feltételeket
szabjon ki.
A
BiB a BSkyB, a British Telecommunications (BT), a Midland Bank és a Matsushita
nevű japán elektronikai gyártó cég közös vállalkozása. A BiB világszerte az
egyik legnagyobb és legfejlettebb interaktív szolgáltatásokat nyújtja. A BSkyB
digitális műholdas szolgáltatás több mint 6 millió előfizetője számára elérhető
a kínálata, mely magában foglal számos értéknövelt szolgáltatást, így például elektronikus
kereskedelmet, játékokat, fogadást, stb. A szolgáltatását digitális műholdas
platformon nyújtja, míg egy egyszerű telefon vonalon keresztül teszi lelehetővé
a vissza-irányú kommunikációt. A néző/befogadó részéről szükséges mindennek
igénybevételéhez egy olyan otthoni terminál, amely a BSkyB set-top-boksz-ának
része, és amely magában foglal egy olyan API-t, amelyet az OpenTV fejlesztett,
illetve egy olyan EPG-t, amely a BSkyB sajátja.
Az
Európai Bizottság (EB) versenyügyekért felelős igazgatósága eljárása során[31]két
fő kifogást emeltek: egyrészről a set-top-boksz szoftverei feletti olyan
dominancia lehetővé válását, amely versenyellenesen gyakorolható, másrészről
azt, hogy a BiB a BSkyB egyébként is erőfölényes helyzetét fogja tovább
növelni. Az EB végül 1998. októberében
engedélyezte a tranzakciót, számos kikötés és feltétel mellett. A cél az volt,
hogy minden olyan harmadik fél egyenlő feltételekkel juthasson hozzá a
set-top-boksz-ok minden egyes szolgáltatásához, amelynek erre saját szolgáltatásához
szüksége van. Az EB ezért kötelezte a BiB-et, hogy külön vállalkozásba
szervezze ki a set-top-boksz-ok gyártását és értékesítését, ezáltal garantálva,
hogy a bevételekből a szolgáltatók megfelelő arányokban részesülhessenek.
Előírta továbbra azt is, hogy a set-top-boksz vásárlását nem lehet BSkyB
előfizetéshez kötni. Kötelezte arra is, hogy az API specifikációt igény esetén
tegye hozzáférhetővé bárki számára. Kimondta továbbá, hogy a BiB köteles
felmondani kizárólagos megállapodását a BSkyB-vel.
Az
EB által támasztott követelmények összhangban állnak az EU által 2002-ben
elfogadott, úgynevezett Hozzáférési Irányelvvel (Access Directive)[32].
Az Irányelv immáron az egyenlő hozzáférés biztosításának kötelezettségét nem
csak a távközlési szektorban tartja kulcsfontosságúnak, hanem az ún.
ONP-elveket (Open-Network-Provision) inden digitális kommunikációs szektorban
érvényesítendőnek tartja. Mindezzel az EU-nak sikerült a szabályozásban is
érvényesíteni azt a fajta konvergenciát, amely a technológiai fejlődést is
kezelve, a technológia-semlegesség alapjain képes az általánosan elfogadott
elveket érvényre juttatni.
A
tartalmi pluralitás azonban valószínűleg nem lesz olcsó. A méretgazdaságosság
azt jelenti, hogy az általános érdeklődésre számot tartó programkészítés még
mindig olcsóbb lesz, mint a kisebbségi érdekű programok. Ennek következtében
azoknak, akik speciális érdeklődést kielégítő csatornákra akarnak előfizetni,
magasabb díjakat kell fizetniük, mint a népszerűbb programokat nézőknek. Így a
társadalomnak az általános érdeklődési körbe tartozó szektorai továbbra is
nagyobb befolyást fognak gyakorolni az elérhető programok körére, mint az
ilyen értelemben gyengébb szektorok.
Az
egyik módja annak, hogy a nagy médiacsoportok biztosítsák a kisebb érdeklődést
kiváltó csatornák túlélését, az lehet, hogy ezeket a kívánatosabb csatornákkal
“összekötve”, megfelelő “csomag”-ot hoznak létre. Ez felárba kerül azonban,
mivel a kevésbé népszerű csatornákat igénylőknek az egész csomagot meg kell
vásárolniuk, amely rendszerint a kínálatban lévő legátfogóbb, és ezért
legdrágább csomag. S ha emellett még figyelembe vesszük, hogy számos európai
országban az etnikai kisebbségi közösségek azok (szemben azokkal, akik
általános értelemben kisebbségi érdeklődésűek), amelyeknek sajátos nézői
igényeik lehetnek mind nyelvi, mind kulturális szempontból, többnyire a
társadalom szegényebb rétegeit alkotják, akkor még nehezebb lesz őket is
képviselni a műsorszolgáltatásban.
Másrészről
a „csomagba foglalás” megkönnyíti a kisebb, réskitöltő csatornák túlélését, bár
bizonyos pluszköltséget jelent a néző számára, s nehéz előre látni, hogyan lesz
ez lehetséges a többrétű tulajdonlási rendszerben.
Az
Egyesült Királyság szabályozó hatóságai által készített tanulmány[33]
megállapításai szerint a digitális televíziózás elterjedéséhez az alábbi
feltételek kell, hogy teljesüljenek:
A
digitális technológiai alkalmazások körének radikális bővülésével a különböző
információk előállításának, feldolgozásának és továbbításának folyamata során
olyan új, eddig a média, távközlés és az informatika területén ismeretlen jogi
problémák és kérdések vetődnek fel, melyek azonban a jövőre nézve meghatározó
jelentőségűek.
A
kérdések köre jogi, azaz szabályozási szempontból a három, eddig elkülönült
szektor, a távközlés, az informatika és a média-ipar technológiai
konvergenciája során adódik: az egyes szektorok sajátos szabályozási
rendszereinek egymáshoz való viszonyából, a különböző alapvető, specifikus
érdekek lehetséges konfliktusából adódó problémák, illetve feloldásuk
lehetősége a jogalkotókra halaszthatatlan feladatokat ró, mely elsősorban a
távközlés-, média- és a versenyjog megfelelő, összehangolt szabályozása révén
valósítható meg. Feloldásuk lehetősége a jogalkotókra halaszthatatlan
feladatokat ró; a konzisztens, működőképes, és a legfontosabb érdekeket
védelemben részesítő szabályozás megvalósulása akár létérdekévé is válhat a
fejlődésnek, hiszen a jogbizonytalanság, illetve az indokolatlan kockázat
vállalása akár hosszú időre is visszavetheti az érdekelteket a beruházásokban,
a lehetőségek megvalósításában.
A
média területén a globalizáció és a technológiai fejlődés legfőbb hatása – e
tekintetben – a frekvenciaszűkösség, mint a szabályozás alapvető indokának
megszűnése, azaz a technológiai lehetőségek gyakorlatilag korlátlanná bővülése,
ezáltal az állami beavatkozás legitimációjának – azaz, hogy a korlátos számú
frekvenciához ki és milyen módon juthasson hozzá – eltűnése. Mindennek
következtében ugyanakkor a tartalom előállítója, az „adattovábbító, átvivő”,
illetve a jogbirtokos személye a gyakorlatban eggyé válik, míg a szabályozás
különállónként tudja csak kezelni őket jelenleg.
A
változások tendenciái világszerte a
következőket mutatják:
Mindezek
alapján a médiapolitika legfőbb kihívása,
hogy az egységes információs piacot hogyan tudja a továbbiakban kezelni,
egyáltalán a piacot hogyan tudja definiálni, milyen általános érvényű
mérőszámokat (elérés, nézettség piaci részesedés alapján) tud felállítani;
mindehhez hogyan tud egységes engedélyezési, korlátozó szabályokat rendelni
(azok mely alapon fognak állni: szervezeti, tulajdoni vagy a műszaki paraméterek
meghatározásán - lásd technológiai standardok, nyílt platformok, szabványok -,
avagy hozzáférés-szabályozási alapokon), illetőleg hogy akarja-e ezeket
egyáltalában a továbbiakban alkalmazni.
A
jövőben a média-politika, és az ezt szolgáló média-szabályozás merőben más
logika alapján és eszközökkel élve kell elérje célját, azaz a legfontosabb
alkotmányos jogok biztosítását, tehát az információhoz jutás biztosítását, a
pluralitást, a sokszínűséget. Ezek az eszközök lehetnek:
Jó
módszer lehetne a műsorszolgáltatók ösztönzése arra, hogy szélesebb körű
piaccal foglalkozzanak, ha adómentességeket vagy egyéb pénzügyi támogatásokat
ajánlanának nekik speciális érdeklődést kielégítő programokra, illetve a szűk
kört kiszolgáló csatornákra, illetve ahol kvóták határozzák meg a különböző
műsorkészítési, -gyártási követelményeket, azok számára, akik a kötelező
minimumnál többet vállalnak.
(b)
Kötelező és
méltányos hozzáférés biztosítása
A
médiumokhoz való hozzáférés problémái csökkennének, ha a pl. digitális
műsorszolgáltatásban használt rendszerek minden eleme szabványosításra
kerülne, s így biztosítva lenne, hogy a feltételtől függő hozzáférési
rendszerek, az alkalmazási programok érintkező felületei és az elektronikus
program-füzetek kötelező jelleggel kompatibilisek legyenek. A
műsorszolgáltatókat meg kell akadályozni abban, hogy akár olyan egyedi
rendszereket fejlesszenek ki, amelyek alapján a fogyasztóknak külön hozzáférési
rendszereket kellene megvásárolniuk, akár hogy az egyedi rendszer megvételét a
valamely csatornára vagy hálózatra történő előfizetés feltételévé tegyék.
A
műsorszolgáltatás engedélyezésére felhatalmazott hatóságok szabjanak azzal
kapcsolatos feltételeket az engedményeseknek, amelyek biztosítják, hogy a
szolgáltatók száma ne legyen azonos a tulajdonosok számával (azaz a meglévő
tulajdoni korlátozások enyhítése, bizonyos minimum-szabály megtartása mellett).
(d)
A szerkesztési
függetlenség garanciái
A
tulajdonosok és szerkesztők arra irányuló kötelezettségének a bevezetése, hogy
olyan megállapodást kössenek, amely teljes szerkesztési függetlenséget
garantál, bizonyos mértékig annak a biztosítása irányában hatna, hogy a több
külső kapcsolattal rendelkező tulajdonos ne gyakoroljon túl nagy befolyást a
műsorkészítésre.
A
közönség arra való nevelése, hogy kritikusabb legyen médiafogyasztása tekintetében,
csökkentheti a médiakoncentrációk potenciális hatásait. A közönség legyen
jobban tudatában annak, mit is jelent az elfogulatlan, független
műsorszolgáltatás.
Legtöbb
nyugat-európai országban korlátozások vannak az elektronikus műsorszolgáltatás
megjelentethető hirdetések mennyiségére, részben azért, hogy korlátozzák a
hirdetők befolyását, részben pedig annak biztosítása érdekében, hogy a
hirdetési piac megfelelő részaránya maradjon fenn a sajtó számára.
(g)
A
tartalom-szabályozás új módszerei és típusai
Az
új terjesztési technikák elterjedésével, ezáltal a műsor-, avagy
tartalom-készítés új formáinak kialakulásával a szabályozás is adekvát
módszereket kell válasson. Ennek egyik legelterjedtebb formája az ún. „negatív
műsorkészítési elvek” (‘negative programming standards’) alkalmazása.
(h)
Az egyetemes
szolgáltatás fogalmának bevezetése a médiában
Azon
elvek és kötelezettségek, amelyek a távközlés területén már működőképesek, a
média területén ugyancsak alkalmasak lehetnének a teljesen szabaddá váló piac
torzulásainak ellentételezésére.
A
közszolgálatiság a jövőben új értelmet
kell kapjon, sokkal inkább kell értenünk alatta közszolgálati intézmények
helyett közszolgálati célokat és elveket, bármely hordozón jelenjenek is meg.
A közszolgálatiság szerepe és feladata soha nem volt akkora jelentőségű, mint
éppen jelen körülmények között. A
megváltozott környezetben a következőképpen foglalhatjuk össze ezen célokat:
Semmilyen
körülmények között nincs létjogosultsága kizárólag informatika és hírközlés
leválasztására, az egyedül logikus lehetőség értelmében, a fentiek alapján, az
egységes kommunikációs piaccal (tehát IT, távközlés és média) kapcsolatos
állami szerepvállalás lehet elkülönült miniszteriális feladat és terület.
Ugyanezen
érvek alapján az érintett hatóságok (ORTT, HÍF, GVH) tevékenységének,
hatáskörének felülvizsgálata is szükséges, pl. az amerikai FCC (Federal
Communication Committee) mintájára, különösen három területen:
A
frekvenciakijelölést az ORTT felkérésére a HÍF végzi el jelenleg is. A
legnagyobb problémát e tekintetben az jelenti, hogy a két szervezet között nem
alakult ki szoros együttműködés.
A
feladatot akár a HÍF is átvehetné – amely jelenleg is kezel hasonló adatokat –,
fontos ugyanakkor, hogy az ORTT folyamatosan hozzáférjen az adatokhoz. Ebben az
esetben további probléma, hogy az ORTT a tartalmi ügyekben „vétkezőket” nem
tudná maga törölni a nyilvántartásból, erre a HÍF-et kellene felkérnie.
A
nyilvántartások vezetésének a HÍF kezében történő egységesítése mellett és
ellen is számos érv szól, ám a piaci verseny kialakulása szempontjából a
kérdésnek marginális hatása van.
Ez
a kábelhálózatok növekedését korlátozó intézkedés gátolja a kiemelt kérdésként
kezelt szélessávú Internet elterjedését[34].
Tekintve,
hogy egyértelműen nem választható szét a tartalmi és a technikai feladatokkal
kapcsolatos felelősség, valamint az ORTT nem támogatná a technikai feladatok
elvételét, a kérdést a Médiatörvény felülvizsgálatakor célszerű napirendre
tűzni.
A
Médiatörvény 2/3-os parlamenti többséget igénylő módosításához kapcsolódó
javaslatok:
A
legfőbb teendők különösen:
Budapest,
2003. 06. 29.
Dr.
Rozgonyi Krisztina
ügyvéd
[1] A tanulmány egyes rézseiben a szerzőnek MTA
Stratégiai Kutatások, „Az információs társadalom kialakulásának hatása a
jogrendszerre” című kutatási programban alatt megjelent írását is felhasználja.
[2] Hernan
Galperin and François Bar: The Regulation of Interactive Television in the
United States and the European Union, FEDERAL
COMMUNICATIONS LAW JOURNAL, 2002., Vol. 55, p. 65.
[3] Az alábbi összeállítás Dr. Cseh Gabriella még nem
publikált tanulmánya alapján készült.
[4] Ennek a gondolatnak a részletes kifejtését ld. Az
USA Legfelsőbb Bíróságának a Red Lion Broadcasting Co. v. FCC 395 US 367, 388 (1969)
[5] Ls. 12 BVerfGE 205, 262 (1961)
[6] Az USA Legfelsőbb Bíróságának az FCC v. PACIFICA
FOUNDATION, 438 U.S. 726 (1978) ügyben hozott ítélete.
[7] 57 BVerfGE 295, 322-3 (1981)
[8] Az Egyesült-Államokban a közjogi bíráskodás
úgynevezett diffúz rendszere működik. Ez
egyrészt azt jelenti, hogy a legfelsőbb bíróság alkotmánybíróság is egyben,
másrészt, hogy alsóbb fokú bíróságok is dönthetnek egy jogszabály
alkotmányosságáról.
[9] A
digitális műsorszórás elektronikusan kódolt formában dolgozza fel az
információt, ami jóval több információ közvetítését teszi lehetővé, s így
sokkal több csatorna, külön szolgáltatások, interaktivitás, valamint kiváló
minőségű kép és hang számára biztosít lehetőséget. A kódolt programokat
dekódolni kell a vételi helyen vagy speciális televízióval vagy rádióval,
illetve külön dekódoló készülékkel, amely feltételes hozzáférési rendszert,
azaz “kaput” képvisel. Két fő szempont kapcsolódik a feltételes hozzáférési
szolgáltatásokhoz: a kódolás, amely az adás kódolt formátumának a közvetítése,
valamint az előfizetői szolgálat, amely a szolgáltatás ügyintézését végzi.
Első ízben válik lehetségessé több csatornának egyetlen frekvencián való
közvetítése, amit multiplex megoldásnak neveznek. Akiknek “multiplex” engedélyük
van, több csatornát tudnak kínálni a digitális televízió, illetve hangprogram
szolgáltatásoknak. Kezdetben valószínűleg csak néhány digitális televíziós
programszolgáltatás lesz, a jövőben azonban jelentősen nőni fog a
multiplexenkénti szám.
A digitális
műsorszolgáltatás igénybevételének ma 2 szükséges feltétele van:
·
megfelelő
vevőkészülék,
·
megfelelő
szolgáltatás igénybevétele.
A vevőkészülék
tekintetében 3 fő platform említhető, amelyeken keresztül a digitális műsor
elérhetővé válik: a digitális földfelszíni, a digitális műholdas, és a
digitális kábeles hozzáférés.
Jelenleg a
végfelhasználó számára a digitális szolgáltatás a következő módon tud
rendelkezésre állni:
·
a fogyasztó
vásárolhat olyan készüléket, amely a
szabadon fogható adások, illetve a digitális kiegészítő szolgáltatások vételére
képes (ún. idTV), amely egy további eszköz révén, ún. feltételes hozzáférési modullal („CAM”)
alkalmas a digitális földfelszíni adások fogadására. A digitális műholdas,
illetve kábeles szolgáltatások igénybevételéhez még egy további eszköz, ún.
„set-top-box” is szükségeltetik;
·
ugyancsak
lehetséges olyan készülék igénybe vétele, amely már inkorporálja a feltételes
hozzáférést, és a megfelelő interaktív szoftvert is, így alkalmas egyidejűleg a
digitális műholdas és földfelszíni sugárzás fogadására is, azonban, amennyiben
a fogyasztó váltani szeretne a különböző szolgáltatók kínálata között, úgy
újabb és újabb ”set-top-box”-okat kell vásárolnia;
·
rendelkezésre
állnak ma már olyan „set-top-box”-ok is, amelyek a felhasználó meglévő
televíziókészülékéhez csatlakoztathatóak; illetve
·
az ADSL-en
keresztül a meglévő telefonvonalon át tudja a felhasználó elérni a digitális
szolgáltatásokat.
A digitális szolgáltatások legfőbb jellemzője, hogy a fogyasztók
számára lényegesen nagyobb szabadságot és önálló döntési lehetőséget biztosít a
tekintetben, hogy a számukra legmegfelelőbb és legszükségesebb tartalmakat,
műsorokat választhassák meg. Ezen új szolgáltatások, elősorban az ún.
„narrowcasting” lehetősége révén, lényegesen többféle, sokrétegűbb, és ezáltal
specializáltabb műsor kialakítására és nyújtására biztosítanak teret.
[10] Az egyes országok részletes tapasztalatairól
külön tanulmány szól.
[11] International
Journal of Communications Law and Policy Issue 2, Winter 1998/99, New
Challanges: Convergence of Markets, Divergence of Laws? Questions regarding the
Future Communications Regulation by Prof. Dr. Bernd Holznagel, LL.M., IJCLP
Web-Doc 5-2-1999
(http://www.digital-law.net/IJCLP/1_1999/ijclp_webdoc_5_2_1999.html)
[12] Independent
Television Commission, Interactive Television: An ITC Public Consultation
(2000)
[13] lásd 11. alatt
[14] Joint ITC,
OFTEL, and OFT advice to Government on
digital television, May 2000,
http://www.oftel.gov.uk/publications/broadcasting/digi0500.htm
[15] lásd 11.
alatt
[16] Bán, S. Szabó & Partners: A digitális földfelszíni műsorszórás szabályozási
környezete, tanulmány az Antenna Hungária Rt. részére
[17] A digitális műsorterjesztés módszerének részletes
leírására lásd: C. Cowie, C. Marsden: Convergence, Competition and Regulation,
IJCLP Web-Doc 6-1-1998
(http://www.digital-law.net/IJCLP/1_1998/ijclp_webdoc_6_1_1998.html)
[18] lásd 11.
alatt
[19] Európai
Bizottság, DGXIII, Information Society Trends, http://ispo.cec.be/ispo/press/, 57.
sz. (25/7/96-4/9/96)
[20] 4(c) cikk,
95/47/EC, OJ No. L281, 23/11/1995, P0051-0054
[21] az angol szabályozó hatóságok ugyanerre a
problémára hívják fel a figyelmet, lásd 11. alatt
[22] Council of Europe Recommendation on Measures to Promote Media Pluralism, MM-CM (98)
14, R (99) 1., II (2)
[23] lásd 11.
alatt
[24] lásd 11. alatt
[25] NORCONTEL
Ltd., Az új távközlési technológiák gazdasági hatásai az audiovizuális
piacokra, Zárójelentés, 1997. április 15, in: A digitális kor: Európai
audiovizuális politika, a Marcelino Oreja elnöksége alá tartozó, Audiovizuális
Politikával foglalkozó magas szintű csoport jelentése, 1998.
[26] Hernan
Galperin: Can the US transition to digital TV be fixed? Some lessons from two
European Union cases
Telecommunications Policy 26 (2002) 3–15; lásd az USA-ban az FCC nehézkes
eljárását a Grand Alliance-el, illetve az EU és a DVB közötti hatékony
együttműködést.
[27] Lásd 20.
alatt
[28] Lásd 26. alatt, p. 9.
[29] Conseil de la
Concurrence, Avis 98-A-14, dated October 31, 1998. és EC Notice 98/C 322/05, OJ
C 322/6.
[30] America Online,
Inc. and Time Warner Inc., Analysis of
Proposed Consent Order to Aid Public Comment, FTC Dkt. No. C-3989, at 2
(2000)., és America Online, Inc. and Time Warner Inc., Decision and Order, FTC Dkt. No. C-3989, at 11 (2000), valamint
Applications for Consent to the Transfer of Control of Licenses and Section 214
Authorizations by Time Warner Inc. and America Online, Inc., Transferors, to
AOL Time Warner Inc., Transferee, Memorandum
Opinion and Order, 16 F.C.C.R. 6547, para. 217, 23 Comm. Reg. (P & F)
157 (2001).
[31] Notice
published under Article 19(3) of Council Regulation No. 17 Concerning an
Application for Negative Clearance or an Individual Decision to Grant an
Exemption Pursuant to Article 85(3) of the EC Treaty (Case No IV/36.539—BiB),
1998 O.J. (C 322) 6 (Oct. 21, 1998).
[32] European
Council Directive of 7 March 2002, Access to, and Interconnection of,
Electronic Communications Networks and Associated Facilities (Access
Directive), 2002 O.J. (L 108) 7.
[33] lásd 14. alatt
[34] 1991. évi XVI. törvény a koncesszióról 115. § (4)
bekezdésének hatályon kívül helyezése, azaz az ún. 1/6-os szabály eltörlése
szükséges:
Értelmező
rendelkezések:
2. § E törvény alkalmazásában:
15. Körzeti műsorszolgáltatás: az a
műsorszolgáltatás, amelynek vételkörzete meghaladja a helyi műsorszolgáltatás
vételkörzetét, de vételkörzetében az ország lakosságának kevesebb mint a fele
él.
115. § (1)
Műsorszolgáltatás - ha az nem ütközik törvénybe vagy nemzetközi szerződésbe -
vezetékes műsorelosztó távközlő hálózattal vagy műsorelosztó rádió-távközlő
eszközzel is végezhető.
……
(4) Műsorelosztó
vállalkozás vételkörzete nem haladhatja meg a körzeti műsorszolgáltatás e
törvényben megszabott legmagasabb mértékének egyharmadát.